Hej
En kommentar till pågående diskussion om frostiga (juni)nätter.
Järn-nätter används av många meteorologer, bl.a. Anders i TV4. Personligen tror jag på en annan förklaring, jär-nätter. Troligen har termen kommit till på samma grund som jär-tecken, alltså olycksbådande eller olycksbringande händelser eller tecken i skyn.
Järnätter skulle alltså bringa olycka till odlaren. Tänk på bonden Paavo eller på sättet att med hjälp av rep och påbundna trasor som drogs över sädesfälten låta drängar och pigor hålla frosten borta, livsviktigt för bonden för ett sekel sedan.
Låter troligt. Järnnätter har jag hört sedan barnsben, men jär nätter låter mer logiskt.
*Stintan*
10-06-2009, 17:36
Jag tror mera på nedanstående förklaring dvs meterologernas.
"Järnnätter
Frost under vegetationsperioden kan ställa till stor skada för odlaren.
Begreppet järnnätter går tillbaka till gamla tider och det är förmodligen en felöversättning av den tyska bondepraktikan. ”Eismänner” har uppfattats som Eisenänner, ”järnmän”.
Vilka var då dessa ismän? De tre gubbarna Servatius, Bonifatius och Pankratius var symboler för vintern på samma sätt som vi talar om kung Bore. Man ansåg att nätterna 11-13 maj var speciellt frostbenägna och kopplade samman dessa med de tre gubbarna.
Även i Sverige har vi utnämnt vissa nätter till järnnätter. En vanlig uppfattning i Mellansverige är att de inträffar första veckan i juni, speciellt natten till den 2 juni och nätterna mellan 13 och 18 juni. I Norrland tar man också med 28-31 juli och 11-19 augusti som särskilt utsatta nätter. Det här är dock mest folktro, några statistiska stöd för att vissa dygn skulle vara mera utsatta för frost går inte att finna."
Källa: SMHIs väderredaktion
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.