Kristina i Skåne
16-10-2003, 13:07
I somras när vi var på Sofiero såg jag en chilipeppar planta med frukter som såg ut som en klocka ungefär. Eller en upp och nervänd tulpan... Hoppas nån förstår vad jag menar och kan säga vad den heter, jag skulle vilja odla den nästa år...
Ingrid på Västkusten
16-10-2003, 14:19
Kärt barn ha rmånga namn och det finns åtmonstone två arter som ahr detta utseende och ett otal namnsorter!!!!
Örtagårdens Jamaican Bell kan det vara - jag odlar dne själv under ett flertal namn alltifrån Glockenpaprika till Tulip till Starfish - men olika utvecklignstid och krav på värme.
www.ortagarden.com
Susanne i Linköping
16-10-2003, 14:33
Jag var där också och fotograferade chili-utställningen. Tog denna bild på 'Jamaican Bell'.
Kristina i Skåne
16-10-2003, 19:00
Om det var den plantan som stod utomhus, en bit ifrån själva växthuset, då är det den jag är ute efter...
Just denna har jag fotat inne i det lilla växthuset, men kanske den fanns utanför också, det fanns ju chili överallt då.
Gunvor Nilsson
16-10-2003, 19:57
Och hur många scoville kan den sötnosen betinga? Kan det vara något för nybörjare?
/Gunvor
habanero
16-10-2003, 20:38
Om det är samma sort som de jag odlat, så är de milda. Och med en fruktig smak. Men det är klart. Helt säker kan man ju aldrig vara i chilipepparns underbara värld :-)
En bra nybörjarsort kan också vara Peru Yellow (smak av citrus). Ger ofta ordentligt med frukt, och är lagom het. Men man bör ju komplettera med en jalapeño (het) eller serrano (ordentligt het) , och varför inte med någon sorts habanero (dynamit).
Hälsningar
Mats
Mild o "honungssöt" är också 'Czechoslovakian Black', men den ger en fin smak till köttgrytor!!
Gunvor Nilsson
17-10-2003, 05:09
Peru Yellow och Czechoslovakian Black låter passande för mej plus Jamaican Bell.
Jag fick en liten planta på en plantbytarträff i april: Habanero Capsicum Chinense som har fått tre orangeröda frukter, men den får nog stå kvar som prydnad i sin kruka!

100 000 - 300 000 scoville har jag noterat bredvid. Smaka? Nej jag avståååååår!
/Gunvor
Om fingertopparna blir som russin när man skär i chilin, då är det ingen idé att lägga den i maten, för då är den för stark för mig! Tänk att man äntligen lärt sig något!
Kristina i Skåne
18-10-2003, 13:55
Tack för alla tips, jag ska helt klart prova några av dem...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.