Jag tog något som jag då trodde var en rotdel av en Pion av en granne, men jag är nu mycket osäker på om det verkligen var en Pion.
Finns det någon som har lite bilder på hur bladen ser ut från början, jag har googlat men inte hittat någon lämplig bild för att kunna se.
Snälla!!!
Katten maja
10-06-2009, 10:33
Katten maja : Tack för svaret, men det är alltså MYCKET unga blad, alltså små blad nerifrån roten som jag behöver veta hur dom ska se ut, jag hittade inga sådana i länken, jag misstänker att bladen inte ska vara taggigt flikiga, bara "fingrade" (hoppas att du och andra förstår hur jag menar, laddaren till kamerabatterierna har sagt upp sig)
Katten maja
10-06-2009, 12:17
[quote name='Pia L' date='10-06-2009, 11:37' post='1040540']
bladen inte ska vara taggigt flikiga
Det kan dom vara om det är en gammal sorts pion eller dillpion de bladen ser ut som dill på ett ungefär. Sätt den någonstans där du kan låta den växa upp så kanske du ser bättre vad det är eller i en kruka så brukar man ibland dra upp pioner på.
Jag har den just nu i kruka inne i växthuset, jag ska ta en bild så fort jag får fason på batterierna igen, tack för svar
Följde en knöl med eller är det bara blad du fick.För att den ska rotar sig behövs nästan en bit av knölen med ögon på.Även väldigt unga pionblad är flikiga.Jag har frösådda pioner men det regnar lite för bra att ta en bild nu,ska kollar om jag har ett i databasen.Jag hittade 2 bilder av luktpion från april.
[attachment=36266:Luktppio...__Large_.JPG]
[attachment=36267:Luktpion...__Large_.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.