Full version: orkidéproblem!
Fny
Två av mina orkidéer (kommer tyvärr inte ihåg vad de heter, men de är inte phalanopsis iallafall) har fått någon form av svarta små pluppar på bladen, som nu också har börjat ramla av och skräpa ner runt omkring. Kan det vara löss? Vet inte hur sådana ser ut... Jag ser inga ben eller så på dom här, men det ser inte hälsosamt ut... Dessutom har de här två orkidéerna inte velat blomma i år, vilket känns jättesynd. Kan det ha med ohyran att göra, och vad gör jag åt en sån sak???

desperat och okunnig orkidéälskare
Fny
GunnellF
Kan du inte fixa en bild??
Sofiia
Kunde kanske vara sköldlöss, dock har jag aldrig varit med om att skölden skulle ramla av confused.gif Hur stora pluppar är det? En bild skulle underlätta!

Vissa orkidéer får lätt svarta fläckar på bladen pga av för stillastående luft och för torr luft, men de fläckarna brukar nog heller inte ramla av...
Fny
hum suck min kamera är nerpackad inför ålandsresa tidigt i morrn bitti... är för lat för att ta fram den! Jag får återkomma med bilder nästa vecka. Men jag kan klargöra att det inte rör sig om FLÄCKAR på bladen utan helt klart någon form av små mörka saker som sitter utanpå. Ser lite ut som frön men har inga fröbärande blommor i rummet. Vid närmare inspektion såg jag att dom är bruna snarare än svarta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon