Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Olle A
Du är välkommen, om du orkar komma till Stenungsön kl 6.00! Jag hade tänkt plocka ihop växter på mammas balkong i Stenungsund, för jag åker ju ändå till Stenungsund (jobbet) varje dag och kan ta med lite växter om dagen i kanske en vecka. Om vi träffas utanför hennes lägenhet vid 8-tiden är det lika enkelt för min del.

Olle
Meriona
Ja det får vi klura på, endera blir det så att du kommer med till Surte. smile.gif
Solstorm
Är det någon som kommer att sälja planteringskrukor på marknaden i år?
ingrid fuxwall
Jag tänker inte sälja men om någon skulle behöva så har jag en låda små krukor - lite drygt 1 500 stycken och även ganska många av den större fyrkantiga sorten.
Meriona
Jag har bestämt mig för att sponsra sonens och hans kompisars skolprojekt, ung företagsamhet på högstadiet. För en hundralapp trycker de upp flygblad (efter Ulricas förlaga) och delar ut i närområdet. En win-win situation eller hur? yahoo.gif
Solstorm
Ingrid, jag köper gärna krukor. Är de runda eller fyrkantiga, hur breda och hur höga? Hur mycket kostar de?
Chamomille
CITAT (ingrid fuxwall @ 29-03-2010, 06:03) *
Jag tänker inte sälja men om någon skulle behöva så har jag en låda små krukor - lite drygt 1 500 stycken och även ganska många av den större fyrkantiga sorten.

Å herre je! 1500 st? biggrin.gif
Meriona
Ja fast i den här tråden ska man delta den 22:a maj, Ingrid komigen! wub.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Chamomille @ 30-03-2010, 12:19) *
Å herre je! 1500 st? biggrin.gif

När jag ändå var i gång köpte jag två kollin - alltså lite drygt 3 000 krukor av den storleken och ena lådan har jag öppnat

CITAT (Meriona @ 30-03-2010, 21:04) *
Ja fast i den här tråden ska man delta den 22:a maj, Ingrid komigen! wub.gif

Jag vet och skulle önska att jag kunde och får jag bara någon som kommer och hjälper mig med "husse" så tänker jag komma men det är som sagt inte sådant som jag själv kan styra.
Meriona
Det så klart, det tänkte jag inte på! trostar.gif
Meriona
Nu har sonen med polare delat ut 100 st flygblad i vårt område. NÅN borde väl nappa, annars är de ju heltråkiga! yahoo.gif
Wilmer
Blir lite otålig på att det inte växer ute än så jag kan kruka det jag vill ta med, men det är ju faktiskt lång tid kvar sweatingbullets.gif Nu har jag aloe av okänd art planterade, passar på att bli av med (hoppas jag) sticklingar av krukväxter också.

Hoppas du kan komma en sväng Ingrid kompiskram.gif
*Ulrica*
Nu när solen skiner och det börjar bli möjligt att vara ute så börjar man verkligen längta till den 22:a maj!
ingrid fuxwall
Finns det någon som ska sälja sådana där stickor som man skriver växtens namn på? Köpte på tok för få förra året.
anx
åh vad glad jag blev att hitta den här tråden bravo.gif (länge sedan jag skrivit nåt i forumet)
men nu blev jag superglad över att inte kunna missa årets happening

vilken snygg hemsida förresten
*Ulrica*
CITAT (ingrid fuxwall @ 12-04-2010, 19:55) *
Finns det någon som ska sälja sådana där stickor som man skriver växtens namn på? Köpte på tok för få förra året.
Kanske... jag köpte ju en hel rulle förra året men jag har dålig koll på hur många jag har kvar.

CITAT (anx @ 12-04-2010, 20:36) *
åh vad glad jag blev att hitta den här tråden bravo.gif (länge sedan jag skrivit nåt i forumet) men nu blev jag superglad över att inte kunna missa årets happening
vilken snygg hemsida förresten
Vilken tur att du hittade tråden! Du är varmt välkommen!
Meriona
Kommer din mamma Ulrica, med sina härliga figurer och smycken?
ingrid fuxwall
Kommer Simon med?
*Ulrica*
biggrin.gif Både Simon och mamma kommer. Mamma skulle försöka hinna göra lite fler blomsterstödspinnar och Simon tjatar om att han vill sälja lotter. Ska det vara något lotteri?
Meriona
Det har jag ingen koll på hur det blev med det, vem har det? Har för mig att det talades om lotteri.....
Klart det ska vara lotteri om vi har en så gullig lottsäljare! wub.gif Vi får väl hjälpas åt att ragga vinster, måste de vara trädgårdsrelaterade? unsure.gif Vad tycker ni allihop?
Meriona
Hihi jag tittade i första inlägget, och där anmäler sig Solstorm som frivillig att hålla i lotteriet, så det verkar redan vara fixat. tongue.gif
Meriona
Nu är det snart en månad kvar, är det många säljare anmälda, eller hur går det?
Dito Verde
CITAT (Meriona @ 20-04-2010, 10:10) *
Nu är det snart en månad kvar, är det många säljare anmälda, eller hur går det?

Nej inte så många ännu men det känns inte så konstigt. Jag vet flera som sagt att de tänker komma.
Ni odlaiter som tänker sälja kan väl börja anmäla er på surtemarknad@gmail.com
ingrid fuxwall
Självfallet tänker jag komma, om inte annat så för att handla
Dito Verde
CITAT (ingrid fuxwall @ 20-04-2010, 22:58) *
Självfallet tänker jag komma, om inte annat så för att handla

Men behöver du inte bli av med de där frösådderna du har i garaget? Ska du ha allt själv?
Wilmer
Jag är anmäld nu hoppas jag flirting.gif

Hoppas få med mig litegrand i allafall, växer lite trögt i kylan i år men det får gå!
ingrid fuxwall
Jag vill gärna komma men vet ännu inte om jag kan - hoppas fortfarande
Olle A
Har ni börjat fundera på vad ni ska ta med er? Så här ser min preliminära lista ut:

Perenner:
Röd astilbe (Astilbe x arendsii) 40 kr
Blå strandiris (Iris sanguinea) 30 kr
Ljusgrön hosta (Hosta sp.) 30 kr
Ormöga (Omphalodes verna) 25 kr
Fingerborgsblomma (Digitalis purpurea) 30 kr
Bergklint (Centaurea montana) 30 kr
Judaspenningar (Lunaria annua) 40 kr
Jättevallmo (Papaver orientale) 25 kr
Fänrikshjärta (Dicentra formosa) 20 kr
Daglilja (Hemerocallis) 30 kr
Storklocka (Campanula persicifolia) 25 kr
Rapunkel (Phyteuma scheuchzeri) 20 kr
Rosenbräcka (Saxifraga arendsii) 20 kr
Isop (Hyssopus officinalis) 20 kr
Nepeta parnassica 20 kr
Kungsmynta (Origanum vulgare) stora 30 kr, mindre 20 kr
Bollmåra (Phuopsis stylosa) 20 kr
Näva (Geranium sp.) 25 kr
Akleja (Aquligia vulgaris) "Magpie" 25 kr
Lila spikklubba (Datura stramonium v. tatula) 30 kr
Jätteprästkrage (Leucanthemum x superbum) 30 kr
Silvermalört (Artemisia sp.) 25 kr

Krukväxter:
Kryddkarlbergare (Plectranthus amboinicus) 20 kr
Sammetsöga (Streptocarpella sp.) 20 kr
Vildpelargon (Pelargonium inodorum) 20 kr
Vanlig pelargon (Pelargonium zonale hybrid) 25 kr
Rexbegonia (Begonia rex) 20 kr
Blomstervagga (Rhoeo spathacea) 20 kr
Fredskalla (Spatiphyllum wallisii) 30 kr
Ampellilja (Clorophytum comosum) helgröna eller grönvita 20 kr
Småbladig hoya (Hoya sp.) 20 kr

Listan är alltså preliminär, eftersom vissa sorter kan ta slut på tidigare marknader och nya kan tillkomma. Men de flesta kommer nog att finnas med i Surte. Jag ser fram emot marknaden!

Olle

Eva i Höga
Jag kan ju inte komma! -cry-.gif Jobbar! Fin lista Olle, dina liljor brukar jag ju alltid köpa. Måste berätta att den röda gummiplantan jag fick av dig sist vi träffades är otroligt fin. Tack Olle!
Meriona
Men nääää Eva, du jobbar ju jämt! Fy skäms på din arbetsgivare.... ninja.gif
Det var synd!

ingrid fuxwall
En fin lista från Olle

Jag planerar att komma men är beroende av hjälp hemma så jag får vänta med att anmälla mig.

Växter att sälja har jag men mina priser kommer att vara betydligt anspråkslösare än Olles.

Har mängder av pelargon och så allt annat men för plantorna kommer jag att ta max tio kronor. Mina buskar kostar lite mer, fast vi har ännu inte sett om de överlevt vintern
Olle A
Eva, vad roligt att det har gått så bra med den röda gummiplantan! Vet du om det ska vara någon trädgårdsfest eller växtmarknad i Kungälv i år? Annars kommer jag att sälja växter på följande marknader förutom odlas:

15/5 Växtmarknad vid Aröds kvarn utanför Ljungskile
16/5 Växtmarknad på Bräcke hembygdsgård, Tjörn
29/5 Växtmarknad vid Saras hus vid hamntorget, Henån
30/5 Loppmarknad i Spekeröds bygdegård
5/6 Växtmarknad i I 17-parken, Uddevalla

Olle
Meriona
Håller tummarna för att du kan komma Ingrid. smile.gif
Pellisar är alltid intressant! bravo.gif
Eva i Höga
Olle, det verkar inte som det blir någon växtmarknad i Kungälv iår, har inte hört något. Hoppas jag kan pricka in någon av de andra du är på.

Meriona,jag vet att jag arbetar jämt, vi har högsäsong nu, men jag älskar verkligen mitt arbete. Min son är min arbetsgivare och han kräver inte att mor ska jobba så mycket, jag gör det av egen fri vilja. Jag längtar till jobbet varje dag. Fler som har det så? g.gif
Meriona
Du får locka in sonen på Odla.nu så kommer han att TVINGA dig att ta ledigt på Surtemarknaden nästa år.... laugh.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Meriona @ 02-05-2010, 21:16) *
Du får locka in sonen på Odla.nu så kommer han att TVINGA dig att ta ledigt på Surtemarknaden nästa år.... laugh.gif

Tror du att Evas son är mutbar - hoppas kan man ju flirting.gif
Meriona
Hoppet är det sista... du vet... wub.gif Helst vill jag ha ALLA där, alla goa Odlaiter i väst.... wub.gif Bara att få umgås en liten liten bit med, så att man kommer glad hem igen... smile.gif
Dito Verde
Hej alla

Nu är det nio anmälda säljare men jag vet fler som tänker anmäla sig.
Är det någon som minns hur många säljare det var förra året?

Jag tänker börja sätta upp affischerna nu. Gör ni det också?
En annons kommer i alekuriren nu på onsdag och jag har skrivit en liten blänkare som förhoppningsvis tas in nästa onsdag.

Återkommer med min växtlista, ska ut och kruka in lite nu...

/p
Dito Verde
Nu är det tolv anmälda säljare. Jag vet fortfarande några som inte har anmält sig men som jag tror kommer.

/p
toreij
Nu har jag anmält mig till Surte växtmarknad och ser fram emot en dag med Odlar vänner i väst:-) Hur mycket brukar ni ta för en perenn? Har krukat in lite spansk näva idag.
Hur är det brukar ni ta med årets frösådder av perenner? (Dom har ju inte utvecklat så starka rötter än och passar kanske bäst i barnkammaren än i rabatten)
Dito Verde
Det ska bli trevligt att träffas Toreij!
Nu har vi 15 anmälda säljare tummenupp.gif
CillaM
CITAT (Dito Verde @ 09-05-2010, 20:48) *
Det ska bli trevligt att träffas Toreij!
Nu har vi 15 anmälda säljare tummenupp.gif

Du har väl skrivit upp mig, CillaM? Jag anmälde mig tidigt men på FB.
ingrid fuxwall
Hur gör man för att anmälla sig?

Dottern bekräftade idag att hon skulle hjälpa mig - gårdsplanen är fyld av krukor så bilen blir säkert överfull
*Ulrica*
ingrid - se hemsidan: www.tradgardsmarknad.se

Peggy - förra året var den 20 eller 21 säljare. Jag ska sätta upp affischer idag (Skepplanda+Älvängen) samt se till så att affischen kommer till alla biblioteken i Ale.
Dito Verde
CITAT (CillaM @ 09-05-2010, 22:16) *
Du har väl skrivit upp mig, CillaM? Jag anmälde mig tidigt men på FB.

Du är medräknad!
/p

CITAT (ingrid fuxwall @ 09-05-2010, 22:42) *
Hur gör man för att anmälla sig?

Dottern bekräftade idag att hon skulle hjälpa mig - gårdsplanen är fyld av krukor så bilen blir säkert överfull

ROLIGT INGRID !!!

Då betraktar jag dig som anmäld.

Nu är det 19 säljare.

/p
Dito Verde
Hur blir det med lotteriet Solstorm?

Ska vi anmäla våra vinster i förväg? Ska alla säljare bidraga med en vinst eller bara vi odlaiter?

Ska Ulricas grabb vara lotteriförsäljare?
Meriona
Jag ska skriva ut ett par affischer och sätta upp också på lämpliga platser. Sonen har ju delat ut 100 flygblad, hoppas att det kommer lite Trollhättebor nu då, och att de har den feta plånboken med sig... tongue.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Meriona @ 10-05-2010, 20:30) *
Jag ska skriva ut ett par affischer och sätta upp också på lämpliga platser. Sonen har ju delat ut 100 flygblad, hoppas att det kommer lite Trollhättebor nu då, och att de har den feta plånboken med sig... tongue.gif

Själv måste jag gå till banken dagen innan - hoppas på att andra lyckats bättre med frösådderna än vad jag gjort
Solstorm
Jag har inte varit inne på forumet på ett tag och har fått några pm. Svarar här. Jodå, kärringen lever.

Lotteriet har gått och gnagt i mig länge. Jag hade planerat så käckt tyckte jag men nu börjar jag få lite kalla fötter. Eftersom det inte inte står något i annonsen om att säljarna ska skänka växter så antar jag att det inte gäller. Det är ju svårt att förutse hur mycket växter det skulle bli att lotta ut. Jag tänker inte stå sista dagen och klura på antal lotter och priset på lotter för att få det att gå ihop så att det inte blir en förlust för mig. Det är enklare när vi bara är odlaiter som träffas då kan vi ju ta det lite mera lättsamt, om man vänder sig till allmänheten så tycker jag att jag vill ha mera koll på grejerna. Blir det för improviserat så kan det lätt upplevas som bedrägeri. Man kan ju ha lotteri med bara köpta grejer också förstås.

Eftersom jag brukar ha bilen rågad med mina egna grejer så innebär det att jag behöver en släpkärra till lotteriet. Vi har sålt vår släpkärra (skönt att vara av med den, den var alltid utlånad och ibland fick vi be om att få tillbaka den för att kunna använda den själv) men det ser ut som om jag har ordnat en kärra nu.

Med ett lottpris på 5 kr hur många lotter tror ni att man kommer att sälja? Kanske 5 kr styck och 10 lotter för 40 kr, är det en bra idé?

Jag känner att lotterilusten börjar vakna i mig nu.

Nu går jag med tiggarstaven. Alla säljare ombedes att skänka en ganska rejäl växt i kruka. Skicka pm till mig om vad ni skänker så att jag vet hur mycket det blir och kan planera hur många vinster det blir och hur de ska fördelas
Solstorm
Eventuellt kommer dottern med och säljer lotter. Självklart är Simon välkommen att sälja också.

Eva, förra året lovade jag dig rhododendronkvistar till sticklingar som aldrig blev av att du fick. I år kapar jag nya grenar och har med till marknaden till dig Eval. Nu bara måste du komma flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon