palle1
Jag planterade en funkia förra året, alltså hösten -08. Den var då väldigt liten (2-3blad). I år har den kommit upp och den är fortfarande väldigt liten. 4 blad bara. Dom växer, men väldigt långsamt.
Den står i ett halvsoligt/halvskuggigt läge.
Växer dom så långsamt eller är det något som är fel på "den"?
Den har fått näring i våras och även höstnäring i höstas.

Tips mottages gärna. Den kanske bara växer långsamt. Men jag har bilden av en stor frodig kaluffs och hoppas den ska bli så någon gång!

// Paulina
Motti
Hej !ja jag är ingen expert på trädgård men jag har haft Funkia Hosta i flera år och vad jag märkte var att de trivs mer i skugga än i sol,dom jag hade på norrsidan blev enormt stora dessutom fick de nästan aldrig någon gödsel jag bara fyllde på lite ny jord då och då alltså levde de på relativt mager jord,de jag hade på södersidan blev aldrig så fina de blev lätt sönderbrända och tappade färgen av solen framåt sommaren och blev aldrig så stora och fina som de på norrsidan.Jag tror de trivs bäst i mycket skugga och måttligt med gödsel(mina fick ingen).Kanske någon annan har bättre funderingar här confused.gif

Lycka till Motti
Jan Lindgren
Hej!
Alla hostor trivs i skugga men ganska många trivs även i sol. Hostor är näringskrävande och behöver mycket vatten. Det märks genast när det inte finns tillräckligt med näring i jorden. Gödsla regelbundet. Vattna mycket så växer de flesta hostor snabbt. Det finns dock sorter som växer långsamt. Mitt råd är att du gödslar lite varje gång du vattnar alternativt om du är lat som jag använder osmocote.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon