Pia L
Vi ska åka bort över midsommar och kom på att vi har ju växthus nu! Hur ska vi nu göra med bevattningen?
Om inte grannen vill/kan springa emellan här och vattna och kolla, hur kan man på ett snabbt, enkelt och gärna billigt sätt få lite vatten i växthuset?
Jag vill tillägga att vattnet till slangen som sitter i husväggen inte ska vara på p.g.a. trycket som blir.
Åsa, mälardalen zon 2
Hur många dagar är ni borta?? Är växterna planterade i marken eller i krukor (stora eller små?)?

Ofta behöver man ju inte vattna varje dag om man nu inte har en massa småkrukor.

Själv odlar jag ju mest i marken och dränker jag in växthuset ordentligt med en vattenspridare innan jag åker kan jag ju vara borta någon vecka eller så om det är lite soligare (längre ifall det är dåligt väder).
Ingegerd.F
Jag har samma problem. Vill att mitt växthus ska klara upp till 14 dagar. Har precis köpt Gardenas micro dropp system. Eftersom jag redan hade en timer som jag använt med svett slang i många år så behövde jag bara köpa startkit utan timer. Det ingår en tryck reduserare och jag vet att min timer fungerar. Har börjat montera ihop det. Med timer kostar ca 750 och utan ca 450 kronor. Det ska hålla i många år så jag tror att det är väl investerde pengar.
Pia L
Tomaterna och gurkan står i hinkar, physalisen i en kruka och allt annat i jordbäddar.
Hinkarna och krukorna skulle jag tro klarar sig då dom står på plastbricka som går att fylla upp en bit, det är närmast jordbäddarna jag oroar mig över.
Finns det risk för mögelskador om man lägger en plast över bäddarna?
Eller kan man verkligen dränka jorden innan man åker? Vi åker på torsdagen och kommer hem senast måndag
MariaS
Här har du några lösningar med snabbleverans. Kolla Big Drippa art.nr. 5569.
lenaandersson
Kan man inte tänka sig att vattna som bara den på torsdag och sedan sätta läskflaskor upp och ner med vatten i som körs ner i jorden. det är ju inte så många dagar och så får man ju ha dörren öppen.
Åsa, mälardalen zon 2
torsdag till måndag är inga problem det är ju så få dagar, som sagt jag vattnar ju mitt växthus bara 1-2ggr i veckan och nu i början är det ju bara 1gång i veckan, så varmt är det ju int,e och midsommar brukar ju inte bjuda på någon högsommarvärme heller.

(det är inte bra heller att vattna ofta i växthuset då får växterna ytliga rötter + tomaterna får lätt gråmögel ifall ytan på jorden hela tiden är blöt)
Pia L
Tack för svaren, då kanske det räcker med att vattna ordentligt innan vi åker och kanske fylla lite i karen som tomaterna och gurkan står i så att dom kan få vatten underifrån......jag kanske alltid borde vattna dom så? Gurkan får ialla fall bara underifrån redan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon