lilla_snigel
Hej. Helt ny här.

Jag köpte i vintras ett litet olivträd. Det stod över vintern i trppuppgången (bor i lägenhet), vid ett fönster och fick lite vatten, men väldigt sällan. När vi tog in det såg det inte så piggt ut, men vi satte ut det på balkongen endå. Men sen har det blivit konstigt, Själva trädet har blivit torrare och torrare och nu rasar bladen om man nuddar det, men mitt på en gren har det börjat växa ut två skott som är jättefina. Ljusgöna och växer som bara den. Vad gör man nu? är det kört eller kan jag få det att återuppstå??
MariaS
Välkommen hit.

Olivträd är långsamma växter. Den skada som skedde för ca 3 månader sedan, visar sig nu. Har den börjat visa nya skott, är det nog ingen större skada skedd, då kommer den igen.

VAd har temperaturen i trapphuset varit i vinter? Har det varit för varmt och för lite ljus då? Vad blev trädet utsatt för innan du köpte det? Ja orsakerna är många, men med tiden ska vi nog komma fram till en bra övervintring nästa vinter.
Alexander-VG-zon3
att den tappar blad är flera orsaker torka, torrluft, ohyra, solskada, frostskada, övervattning m.m.

till nästa vinter - ha den ute så långt ut på hösten det går. sedan ta in den inne i fönstret (lättare att placera extra ljus i sitt eget fönster än i trapphuset) men placera den inne i rumstump (ev öppna fönstret och avskärma med folie). men det viktigaste om man övervintrar den i rumstemp är jordfukt och extraljus.

du kan ge den vintervila ute och sedan vår inne med extraljus håll den lätt fuktig hela vintern, det är bara om det är under +10c som den ska ha torrare och mörkt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon