Katarina H
Hej!

Jag har köpt små buxbom "Buxus Green Bem" och som jag har haft i kruka utanför min entré. Nu undrar jag då frosten dykt upp hur jag enklast får dem att övervintra i sina krukor. Räcker det med lite frigolit runt eller hur ska jag göra? Och när måste jag göra detta? Det var fyra minus i natt.

Undrar Katarina
Cilla
Hej Katarina, ser att du inte fått svar.
Det är inte helt lätt att övervintra Buxbom och det brukar vara vårvintern som knäcker dem. Då avdunstar de vätska från bladen men kan inte ta upp näring ur den frusna marken eller jorden i kruka.

Jag skulle ha grävt ned plantorna eller krukorna i marken och täckt kring rötterna med löv. I mars-april, till dess marken tinat, skulle jag ha skuggat dem med löv eller granris.

Andra med mer erfarenhet av krukbuxbomar kanske har fler råd. Jag antar att du bor i zon 3-4?
Katarina H
Tack för ditt svar! Jag provar och ser hur de överlever vintern! Jag övervintrade schersmin och mahonia i kruka i vintras och det gick bra så jag testar att ha kvar dessa i sina krukor.
vickeva
CITAT (Cilla @ 17-10-2003, 23:35)
Hej Katarina, ser att du inte fått svar.
Det är inte helt lätt att övervintra Buxbom och det brukar vara vårvintern som knäcker dem. Då avdunstar de vätska från bladen men kan inte ta upp näring ur den frusna marken eller jorden i kruka.

Jag skulle ha grävt ned plantorna eller krukorna i marken och täckt kring rötterna med löv. I mars-april, till dess marken tinat, skulle jag ha skuggat dem med löv eller granris.

Andra med mer erfarenhet av krukbuxbomar kanske har fler råd. Jag antar att du bor i zon 3-4?

Jag har hört av någon att man ska vattna jättemycket nu, innan det fryser, just för att de ska ha mycket vatten kvar när det börjar avdunsta, men täcka dem ska man ju göra ändå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon