carin1964
Hej,

Jag har försökt kolla vilken zon Sollentuna ligger i men det verkar vara på gränsen mella två och fyra. Är det någon som bor där som har koll?
GunnellF
Vad jag kan se är det zon III.
MariaS
Sollentuna borde ligga i zon 2. Man behöver nog komma längre från vattnet inåt land innan man hamnar i zon 4
Aqvakul
zon 2-3, tror jag...
carin1964
Tack för era svar. Jag har faktiskt en fråga till. Jag skulle vilja ha en vinranka som ska växa i mitt kommande växthus (ska sitta ihop med huset i norrväst läge). De flesta vinrankor verkar vara härdiga utanförväxthuset och växa för mycket om man tar in dem. Kan ni tipsa på en sort som skulle passa?
MariaS
De vinrankor som du nu talar om är labruskavinerna/staketdruvorna (Vitis labruska). De är kraftiga i tillväxten och bör inte stå i växthus nej, utom i norra sverige.

Däremot finns det riktiga växthusviner. (Vitis vinifiera) Men välj då helst sorter som är mjöldaggsresistenta så du slipper en massa onödigt bekämpningsarbete i växthuset. Dessa vindruvor växer inte lika starkt och ger betydligt större klasar och druvor, än labruskavinerna.
carin1964
CITAT (MariaS @ 11-06-2009, 10:22) *
De vinrankor som du nu talar om är labruskavinerna/staketdruvorna (Vitis labruska). De är kraftiga i tillväxten och bör inte stå i växthus nej, utom i norra sverige.

Däremot finns det riktiga växthusviner. (Vitis vinifiera) Men välj då helst sorter som är mjöldaggsresistenta så du slipper en massa onödigt bekämpningsarbete i växthuset. Dessa vindruvor växer inte lika starkt och ger betydligt större klasar och druvor, än labruskavinerna.

Tack MariaS, det här hade jag ingen aning om. Vet du om det är svårt att få tag i dessa sorter? Har du något tips om var man kan få reda på mer information?
MariaS
Du kan dels söka på google och där eventuellt hitta sorter du kan vara intresserad av. Annars tycker jag nog att du ska ta dig en tur till Zetas. De kan det här och har lite att välja på.
carin1964
Kollade Zetas hemsida, dit ska jag absolut åka. Tack för tipset!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon