ulrika falkman
Funderar på att prova att ha bl a några sena tomatplantor o paprikor hemma i växthuset under semestern o har köpt en timer. Vilken frekvens har ni er på? Är det bäst att köra tex varannan dag x antal minuter eller x antal minuter varje dag? Hur fungerar detta med timer för er som kör det, vädret växlar ju så o därmed vattenbehovet?
Ingegerd.F
Jag har bara använt timern under juli och augusti, när det är som varmast alltså. Då har jag vattnat mellan 5 och 6 på morgonen. Det har varit lagom och fungerat bra. Men det beror kanske också på vilket system man använder. Hur mycket vatten som pumpas ut. Jag antar att man måste prova sig fram.
katah
Jag odlar i hinkar och tar ut rätt mycket från min slang, så vi kör metoden :

långsam droppning varje gång så att trycket räcker överallt.
bevattningen 2-3 / gg dag minst en 1/2 timme för att nå till önskad mängd / dygn
justerbara munstycken så att alla växer får den mängden de behöver

men jag skulle just skicka ut samma fråga, för även vi provar oss fram.

Hur gör ni andra ?
Digger
Nu när det är så kallt är det bevattning kanske bara en gång per vecka men då får det rinna så det rinner igenom hinkarna! Jag får problem om det blir för blött och det är kallt, det blir väldigt fuktigt i växthuset och alla växter gillar inte det, dom tappar blad och annat elände. Jag kör på manuellt nu vid behov alltså. Automatiken har jag mest om jag reser bort, förra året körde jag automatik juli-augusti när det var varmt.
aqualis
Jag har en Hydromat Termo som jag modifierat.
Under maj och juni kör jag bara på dagarna och docerar ca 6 dl till gurkor och ca 3 dl till tomater paprika och physalis. Till små plantor docerar jag ca 1 dl per dag.

Viktigt är att känna efter så att det inte blir torrt eller surt för plantorna.
När jag är bortrest så ställer jag in halva dosen men kör då dygnet runt.

Nu innan plantorna blivit stora så finns en skaplig buffert då flertalet har ca 20 l jord.
I stället för hinkar så använder jag vanliga plastkassar.
[attachment=36259:DSC_0473...0611_013.JPG]

Med vänlig hälsning
Aqualis
vips

Hittills i år har jag bara slagit på droppbevattningen manuellt vid behov, vilket varierat enormt beroende på sol och väder. Förra sommaren körde jag vatten 2 ggr om 15 min per dygn under juli och augusti, vilket blev alldeles för mycket. Vis av detta kommer jag i år att börja med en gång på morgonen och minsta möjliga tid, sen är det bara att öka om det ser torrt ut framåt eftermiddagen. Nu står inte mitt växthus i ett sådär jättesoligt läge direkt, kan tänka mig att det påverkar vattenåtgången mycket. En annan erfarenhet är att en timer med större frihetsgrad på inställningarna hade varit bättre, den billiga jag har nu har 15 fasta program...

/magnus

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon