bloaja
Jag har en apelsin ca 120 cm som mått bra under våren och stått ute på altan sedan februari med undantag för nätter med risk för frost. För 2 veckor sedan planterade jag om den i större kruka och blandade själv jord bestående av torv, kompostjord och komposterad kogödsel. Redan efter en vecka började den tappa blad då läste jag om hur citrusjord borde vara sammansatt och kompletterade med lera, lekakulor och sand, bladavfallet är mindre men jag tror inte jag fått stopp helt. Möjligen var den väl torr efter omplanteringen i början.
Kan jag ha övergödslat med kompostjord och kogödsel?
Hur ser man att det är övergödslat?
GunnellF
Tror inte att det beror på övergödsling, men om du inte vattnade ordentligt efter planteringen kan det snarare bero på att plantan blev för torr. Sen är tydligen citrus noga med jord, men det finns ju några här på forumet som kan det här med citrus.
MariaS
Om den började tappa blad redan efter en vecka från omplanteringen, så är det inte omplanteringen som får den att tappa blad, en sån reaktion brukar ta upp emot en månad innan den visar sig.

Anledningen att den tappar bladen nu, är nog snarare att den tidigare har mått lite sämre. När den kom ut mår den bättre och svarar med att byta ut bladen, för att få en bättre grund att stå på.

Visst är det lätt att förstöra rötter på en citrus, men då behöver den nog stå i ren kogödsel istället. Jordblandningen har du redan åtgärdat, så nu är det bara vattningen kvar biggrin.gif

Du ska se, att inom några veckor kommer den att skjuta nya skott och bli mer magnifik än den redan varit.
Alexander-VG-zon3
övergödning på citrus visar SIG inte igenom att tappa blad snarare tvärtom.

det som hänt är helt enkelt att citrusar har känsliga rötter, och kan vid omplantering bli chockad eller skadad av att man bryter för många rötter. och även som Gunnel skrev är det viktigt att den nya jorden är fuktig och att den jorden citrusen är i är fuktig. och att man tar det varmsant med rötterna. också har den haft en väl väldigt dålig jord innan så kan den bli chockad av all näring vilket i sig gör att den tappar blad, men då handlar det om chocken och inte om övergödsling.

jag ger till mina citrusar - ''äkta'' citrusjord som inte innehåller kalk eller jord för surjordsväxter som jag blandar upp extra med leca, grus, lera. alt är att man köper o gödslad torv (billigare) och blandar upp med näring, kompost, lera, grus, leca m.m. så din jord borde funka bra. därefter väntar jag 4v och så ger jag näring 1gång till 1gång varannan vecka och då normal dos av diverse närings metoder (näringen får inte innehållakalk). och detta funkar super på mina citrusar.
mieb
Sedan behöver väl alla citrusväxter järn också. Man behöver vattna med speciell citrusnäring, annars börjar de tyna bort efter ett tag.
MariaS
CITAT (mieb @ 13-06-2009, 12:23) *
Sedan behöver väl alla citrusväxter järn också. Man behöver vattna med speciell citrusnäring, annars börjar de tyna bort efter ett tag.

VAnlig Substral med extra järn för gröna växter fungerar aldeles utmärkt som gödning till citrusar. Dessutom har Hasselfors ett vattenlösligt näringspulver för växthus, som är ypperligt för citrusar.

Så den specifika citrusnäringen är inte ett måste, bara man vet vad man ska kolla i innehållsförteckningarna.
Alexander-VG-zon3
all näring funkar som inte innehåller kalk man kan som sagt istället kolla vad det innehåller. jag har gett mina blomstra, blåkorn, guldvatten, substral med framgång. man kan tillföra extra järn om man ser att det behövs. annars så finns det järn både i substral, blomstra, blåkorn. sedan ibland brukar jag ge vanlig näring utan kalk och ge extra järn när jags er att dom visar bris på det.
bloaja
Tack för alla tips!
En följdfråga om rötterna, för troligen var det en chock som drabbade den, den har slutat tappa blad och skjuter både blomskott och nya bladskott.
När jag planterar om och rötterna har nått ut till krukans kanter och snurrar i nätverk brukar jag ta en stor kniv och kapa yttersta lagret av jord och rottrådar, det har fungerta bra på mina fikon och oliver, är Citrus känsligare?
Alexander-VG-zon3
normala fall så tål citrusar att man planterar om dom utan problem.

men har dom fått väldigt mycket rotsnurr eller att man tar alltför hårt och klipper så blir/är dom känsliga.

citrusar gillar heller inte alltför små krukor utan vill ha gått om utrymme om rötterna. och stora krukor hindras också att det alltför snabbt blir mycket rotsnurr. men sedan så kan man ju inte öka krukan mer och då kan det med citrus istället vara bättre att gräva ur ytlagret och lägga på nyjord där än att tar ur den och skära veck rötterna.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon