Jimbo79
Hej!

Jag har just sågat den sista markstenen i min nya entrégång och fick nu ett tankeproblem, när jag skulle gå vidare till singelrabatten närmast husets sockel.
Tidigare tänkte jag att jag skulle lägga en fris med samma marksten för att skilja gräsmatta från singelrabatten men nu inser jag att marknivån skiljer någon decimeter från den nylagda ytan till den befintliga gräsmattan, tre meter bort.

På den andra sidan trappan har jag en singelrabatt närmast sockeln och sedan en vägg av svartmålade betongplattor som skiljer singlet från blomrabatten men på den här sidan ville jag istället fortsätta med samma stuk som på markstensytan. Jag har dock grävt ned halva betongplattor för att agera skiljevägg mellan massorna.

[attachment=36232:P1010452a.jpg] [attachment=36233:P1010454a.jpg]

Nu undrar jag hur ni skulle göra för att lösa problemet med att gräsmatten lutar från husets högra gavel mot den stenbelagda ytan... kan jag lägga kantstenen så att den följer gräsmattans fall eller ska jag sätta någon mur/kansten på högkant vågrätt för att sedan låta gräsmattan gå mot skiljeväggen snett eller hur gör man bäst? Singelrabatten (som även är tänkt att gå runt husknuten kan väl inte gärna luta?

Alla tips och ideér är välkomna för jag börjar ge upp. wink.gif

Mvh, Jimmy

MariaS
VArför måste gräsmattan gå ända upp för? Så länge den lutar från huset, är det ju kalas!

Jag skulle göra singelrabatten i våg, som på andra sidan och sen får gräsmattan luta bäst eller vartåt den vill.

Rabatt är rabatt och gräs är gräs.
Jimbo79
Hej Maria!

Tack för svaret. Jo, serru... jag hade tänkt mig en linje med liggande markstenar som avgränsare mellan gräs och singel men blev ifrågasatt och tycker nog själv att det skulle se konstigt ut med en lutande rabatt, mot sockeln. Kanske är bättre att göra som jag gjort på den andra sidan men att plattorna sitter i olika etage... vad tror du?

Mvh, Jimmy
MariaS
Du vet ju egentligen redan hur du vill ha det och jag tycker helt enkelt att det låter ursnyggt.

VAd ska du göra den när du är klar.... whistling.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon