annette-djurö
11-06-2009, 07:31
Hej! Undrar om ngn kan ge mitt ett råd. Jag har en liten syren, cirka 1 m hög, som blommade förra året men inte nu. Den står i en större kruka, vilket jag tror ska fungera. Varför trivs den inte? Hur mkt gödsel bör den få? Den har inte växt på höjden däremot på bredden? Bör jag ta ta upp den och dela den och hur gör jag i så fall. Är det bara att dela den rakt av, eller? Snälla hjälp mig.....
Mvh
Annette
Aqvakul
11-06-2009, 07:46
Tålamod - syrener är lite långsamma och opålitliga i starten. Du bör inte gödsla för mycket. Fem centimeter kogödsel på påse eller en giva NPK på våren räcker.
Även min syren ville inte blomma i år. Jag har en uppstammad syren från ett rotskott, som blommade för första gången förra året. Men i år ville den alltså inte.

Den står ute i trädgården, inte i någon kruka.
Snöflinga
11-06-2009, 17:03
Har läst att man skall klippa bort utblommade syrener, eftersom de annars förbrukar så mycket kraft åt att producera frön att de inte orkar blomma nästa år
annette-djurö
12-06-2009, 17:13
CITAT (Snöflinga @ 11-06-2009, 18:03)

Har läst att man skall klippa bort utblommade syrener, eftersom de annars förbrukar så mycket kraft åt att producera frön att de inte orkar blomma nästa år

Hej!
Tack för svar. Det låtter ju vettigt att man klipper bort blommorna. Mvh
Aqvakul
12-06-2009, 17:19
Det är bra att klippa bort blommorna, då fröbildningen tar kraft från plantan. Någon avgörande betydelse för om syrenen ska blomma nästa år tror jag dock knappast att det har. Syrenerna är lite osäkra i sitt "beteende" de första åren. För mycket kvävetillförsel kan vara en orsak till att blomningen hämmas till förmån för vegetativ tillväxt.
Gudrun i Göteborg
12-06-2009, 17:24
Instämmer med Aqua: Tålamod.
Nyplanterade syrener kan visa en eller annan blomma, för att flera år efter det bara visa blad. Då samlar de kraft. Gödsla inte för mycket (bättre för litet än för mycket) och låt solen lysa på dem. Ungefär fem år efter planteringen ser du om du gjort rätt.
Katarina H
13-06-2009, 13:40
Syrener är som sagt tröga de första åren och blommar mer när de etablerat sig. Det beror också på hur och om du klippt dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.