|
Hej
Funderar på om jag ska sätta ut några fler krukväxter än Pelargonior, Hibiskus, Clivia, Krinum, Yuccapalm, Aloe och Novemberkaktusar. Tänkte ha dem under tak, Pelargonierna sätter jag nog ut i full sol sen när solen kommer fram och det ser lite mindre regnsjukt ut.
De växter jag funderar på om jag ska ta ut är : Begonia Våreld/Höstglöd Fredskalla Engelsk Pelargon Ödesträd Rumsask Calatheor Hartassbräken
Tänkte ha dem på Altan i sydostläge under tak.
Tack på förhand
Mvh Tepa
Ska eventuellt vara fredskallan som är känslig för direkt sol, annars kommer de må finfint allihopa.
Tack. Maria. Får väl sätta Fredskallan i skuggan då.
Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
11-06-2009, 11:28
CITAT (tepa @ 11-06-2009, 09:46)  De växter jag funderar på om jag ska ta ut är : Begonia - funkar fint ha den i soligt till halvskuggigt läge, gillar inte om det blir för blött. Våreld/Höstglöd - efter avhärdning trivs den i full sol och i ett varmt läge. Engelsk Pelargon - samma som ovan. Ödesträd - samma som ovan. Rumsask - samma som ovan. Calatheor - växer bäst inne då dessa är tropiska. men vill du så kan du sätta ut dom i skuggan men dom kommer inte ge någon större tillväxt. samma för fredskallan. Hartassbräken - vet jag inte men borde funka bra i ett halvskuggigt läge.
Tack, Flaxss. Calatheorna och Fredskalla får bli inne.
Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
11-06-2009, 15:26
CITAT (tepa @ 11-06-2009, 14:46)  Tack, Flaxss. Calatheorna och Fredskalla får bli inne.
Hälsn Tepa jag har haft dom ute och har ibland, ute i skuggiga lägen. dom dör inte men dom växer inte nämnvärt heller. dom kan få någon tillväxt under värmebölja om nätterna är varma sedan är dom rätt så känsliga mot blåst också. men trivs dom inne så behåll dom inne.
Jag hakar på utekrukväxtfrågan.
Är det för kallt för crassulan (jade ovata gollum) Det är ju knappt tio grader och himla sliskigt ute nu. Jag har haft ute den om dagarna några gånger, men min blåsiga balkong är inget himmelrike för några växter.
Eva
Alexander-VG-zon3
11-06-2009, 22:44
CITAT (MariaS @ 11-06-2009, 21:26)  Din crassula klarar faktist någon minusgrad om det skulle vara så, däremot ska den INTE stå i full sol. Crassulor kokar lätt i solen! det du skrev nu är det nåt du vet ? jag har haft flera crassula ovata i mitt liv (plus andra arter). min största en planta på 50-60cm (kommer inte ihåg hur hög den var) min stolthet fått av mamma, den dog när det blev strax under 0c -1c. det är inte till att tåla minus. ev att den gör det någon annan stans i världen men knappast här. min ''Gollum'' blev svårt skadad vid strax under 0c (första frostnatten förra hösten) den klarade sig dock, den natten var det kanske max frost för 1-2timme (ar). men mycket av topparna frös ner och det är inte förens den kommit ut nu som den återhämtat sig. ska säga att den stod helt torrt och mycket skyddat men blev ändå svårt skadad. änglatrumpeten klarade sig bättre! den Crassula det handlar om tål utan problem full sol, och trivs i rena söderlägen. i värme och i hetta. jag har haft vanligt paradisträd, brokbladig, gollum i fullsol och dom har uttorkade härdat en temperatur på över +55c utan att ens må dåligt. jag ger aldrig mina vatten och dom står i soliga lägen och mår super dom får enbart regnet från himlen. ta det på rätt sätt  men man bör vara försiktig i vad man skriver. CITAT (evaisa @ 11-06-2009, 20:43)  Jag hakar på utekrukväxtfrågan.
Är det för kallt för crassulan (jade ovata gollum) Det är ju knappt tio grader och himla sliskigt ute nu. Jag har haft ute den om dagarna några gånger, men min blåsiga balkong är inget himmelrike för några växter.
Eva sålänge det INTE blir frost så kan du ha dom ute, dom måste ha väldränerad jord för att klara regnperioder. annars tål dom blåst, kallt, regn, hetta och södersol. när du tar ut dom första tiden är det bra om du avhärdar dom först därefter vill dom va i soligt och varmt läge.
Hej
Gick en runda i huset igår kväll, kanske man kunde sätta ut några växter till. Men bara om dom trivs bättre ute, är det ingen skillnad så får dom vara kvar inne.
Benjaminficus Prakteldranka Kaffeplanta Vandrande Jude, men den tror jag att inte tål hetta?? Bergspalm
Mvh Tepa
Var väldigt försiktig med sol. Växter som stått inne bränns väldigt lätt.
Jag tror aldrig jag haft en växt som vuxit bättre ute under sommaren än inne i fönstret. De flesta har blivit fula eller dött, ett fåtal har överlevt utan att växan, ingen har nånsin vuxit bra.
Alexander-VG-zon3
12-06-2009, 08:20
CITAT (Azur @ 12-06-2009, 08:25)  Var väldigt försiktig med sol. Växter som stått inne bränns väldigt lätt.
Jag tror aldrig jag haft en växt som vuxit bättre ute under sommaren än inne i fönstret. De flesta har blivit fula eller dött, ett fåtal har överlevt utan att växan, ingen har nånsin vuxit bra. jag har alltid ute mina växter och dom växer jätte bra under sommaren och får friskare skott, dock som sagt helt tropiska växer ju inte mycket och dom kan man ha inne. tycker konstigt att du inte haft någon som trivs bättre. sedan är det som sagt EXTREMT viktigt att avhärda växterna först annars blir det inte kul när man tar ut växterna. men så du skriver låter nästan extremt dåligt, om det nu inte är så att det är tropiska växter du satt ut. eller om du inte avhärdat dom ordentligt. CITAT (tepa @ 12-06-2009, 07:44)  Hej
Gick en runda i huset igår kväll, kanske man kunde sätta ut några växter till. Men bara om dom trivs bättre ute, är det ingen skillnad så får dom vara kvar inne.
Benjaminficus Prakteldranka Kaffeplanta Vandrande Jude, men den tror jag att inte tål hetta?? Bergspalm Mvh Tepa Benjaminficus - kan du ta ut den växer bra även ute, men du måste vara försiktig i solen. alla ficusar jag haft ute har växt bra och blivet vackra. Prakteldranka - vet jag inte Kaffeplanta - avhärda först därefter trivs den bra ute, placera den i halvskuggigt läge. Vandrande Jude - vet jag inte hur den trivs ute Bergspalm - den trivs i svalare väder dock är dom väldigt känsliga för solen så du måste skydda den i början. när du avhärdar växter så sätt dom i skuggan med fiberduk på ett par lager och ta in om det blir frost. palmer som jag tar ut som har fjäderblad ger jag 1-3lager med fiberduk och har på i 3-4v så att inte bladen bränns.
Hej
Angående avhärdning. Det är väl att vänja dom lite vid solen, en par timmar om dan i sol och resten i skugga ? Öka på soltimmarnas antal, första dan en par timmar, andra dan tre timmar och hur länge ska man hålla på ? Gäller de som ska ha full sol då alltså. Men vi måste väl ha sol först ! Eller hur gör man när man avhärdar...
Hälsn Tepa
Tack för crassulasvaren! Mina små balkonger har hur hårt väder som helst. Vanliga sommarblommor har det tufft. Lavendel går däremot bra - den har övervintrat i en stor men oövertäckt kruka. (Till alla er med blåsiga balkonger - lavendel rekommenderas starkt)
Så jag är befogat orolig inför tanken på att placera ut krukväxter i denna tuffa miljö. Men jag skall ge crassulan sommarbete där.
Med tanle på hur små balkongerna är så kan det inte bli tal om utebete för någon störe mängd växter. :-)
Eva
Alexander-VG-zon3
12-06-2009, 08:31
CITAT (tepa @ 12-06-2009, 09:20)  Hej
Angående avhärdning. Det är väl att vänja dom lite vid solen, en par timmar om dan i sol och resten i skugga ? Öka på soltimmarnas antal, första dan en par timmar, andra dan tre timmar och hur länge ska man hålla på ? Gäller de som ska ha full sol då alltså. Men vi måste väl ha sol först ! Eller hur gör man när man avhärdar...
Hälsn Tepa ALLA växter placerar du först i skuggan med fiberduk på 1-2v, därefter placerar du dom i halvskugga ca 1-2vecka med fiberduk på, har du flera lager på så kan du ta veck ett lager åt taget. när du tagit veck det helt kan du placera ut dom växter där du ska ha dom. märker du att en växt får solskador så placerar du den åter igen under fiberduk eller i skuggan. även i skuggan är det mycket ljus för växterna i början, och solen är som värst i mars-maj för växterna, växter som tas ut i juni-juli får oftast inte skador men kan få så det är bättre att vara på den säkra sidan. jag själv gör det inte det riktigt så noga som jag skrev men det är bra att göra det. jag placerar ut växterna i halvskugga och har på bubbelplast eller fiberduk under 2-4v. det finns dom som klarar att ställas ut direkt exempel hos mig är det - änglatrumpet, fuchsia, kaktusar, suckulenter, yucca, citrus, banan, tuffa palmer, lök och knölväxter, granatäpple, passiflora, pelargon, nerium, oliv, lager, trädtomat m.m. som klarar av att sättas ut direkt - dock ger jag ändå en del av dom skydd första tiden då jag tar ut dom tidigt. känsligaväxter för sol - orkidéer, avokado, tunnbladiga palmer, ficus, ampellilja, hibiskus m.m.
Hej
Det låter väldigt omständigt det där med att avhärda, Flaxss. De krukväxter jag frågade om först satte jag nog direkt på skuggig altan, var skuggiga dagar då. Sen tog jag in dom till natten. Tre nätter, sen fick dom stå där på nätterna också, och de ser nog likadana ut ännu. Eller avråder du mig bestämt från att göra så med växterna i min lista nummer två ?
Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
12-06-2009, 11:00
CITAT (tepa @ 12-06-2009, 11:18)  Hej
Det låter väldigt omständigt det där med att avhärda, Flaxss. De krukväxter jag frågade om först satte jag nog direkt på skuggig altan, var skuggiga dagar då. Sen tog jag in dom till natten. Tre nätter, sen fick dom stå där på nätterna också, och de ser nog likadana ut ännu. Eller avråder du mig bestämt från att göra så med växterna i min lista nummer två ?
Hälsn Tepa jag tror inte det är någon fara på en altan med tak där kommer inte solen åt lika mycket. då räcker det bara att ställa dom skuggigt, där jag tar ut mina krukväxter är det väldigt öppet och soligt och då skyddar jag ibland och ibland bara sätter dom i skugga så gått det går. det är inte så omständligt när man väl kommer in i det. bara samla alla krukväxter i en grupp och täck dom med väv, sedan ta veck väven vartefter eller flytta växterna vartefter till soligare lägen. men samma gäller ju frö frösådder, förodlat m.m.. ser du inga skador på dom så har du gjort rätt med avährdningen. man ser det rätt snabbt på växterna om dom inte är avhärdade. men man måste avhärda alla krukväxter om man ska ha dom ute därefter är det inga problem och även nästa år är dom mer härdade. hur man avhärdar är en annan fråga.
Det var precis det jag ville höra. Tack Flaxss. Då blir det skuggig altan först och sen lite mer sol och sen ännu mer osv. För dom som skulle ha full sol alltså.
Hälsn Tepa
CITAT (tepa @ 12-06-2009, 11:18)  Eller avråder du mig bestämt från att göra så med växterna i min lista nummer två ? Nu när det är svalt, mulet och regnigt överlever allt. Det riktiga testet kommer den första vindstilla, molnfria, dagen med full, stekande, sol.
Alexander-VG-zon3
12-06-2009, 14:11
CITAT (tepa @ 12-06-2009, 12:13)  Det var precis det jag ville höra. Tack Flaxss. Då blir det skuggig altan först och sen lite mer sol och sen ännu mer osv. För dom som skulle ha full sol alltså.
Hälsn Tepa det kommer bli jätte bra för dom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|