Full version: Barka av träden
ranchn
Vi har ett stort och skuggande sälgträd
Detta ska kapas ned, men vi vill ha kvar cirka 1,5 meter av stammen.

Eko-plugg i nederkant av stammen för att förhindra att den skuter skott.
Men vi vill ha den "avbarkad" för att den inte ska ruttna upp direkt.

vad tror ni? Hur skulle ni göra?

Trädet ska kapas vid den röda linjen.
Rafael
Jag skulle nog kapa minst en meter högre och bygga en rejäl koja/hus i trädet! yahoo.gif Men det kanske inte passar hos er unsure.gif
ranchn
Det var det som var tanken. En koja till barnen alltså. flirting.gif
Huggorm
Ni får nog använda ett helt gäng ecoplug, sälgar är extremt benägna att skjuta stubbskott när man kapar dom. I övrigt tror jag det kommer funka perfekt att kapa och barka av. Men det kommer nog inte vara så många år, sälg ruttnar ganska snabbt
KURT
Annars kan man ju också bara sitta under sälgen på våren och njuta av surret från humlorna. Sälgar är mycket viktiga för pollinerade insekter, eftersom de bidrar med både nektar och pollen mycket tidigt på säsongen, när de övervintrande drottningarna skall etablera nya bon. Därför bör man plantera fler sälgar - på ställen där de inte är i vägen eller skuggar.
Huggorm
CITAT (KURT @ 11-06-2009, 11:53) *
Annars kan man ju också bara sitta under sälgen på våren och njuta av surret från humlorna. Sälgar är mycket viktiga för pollinerade insekter, eftersom de bidrar med både nektar och pollen mycket tidigt på säsongen, när de övervintrande drottningarna skall etablera nya bon. Därför bör man plantera fler sälgar - på ställen där de inte är i vägen eller skuggar.

Jag håller med, och dessutom är det ofta väldigt vackra träd. Men dom måste stå där dom får plats, i trädgården kan dom vara lite påfrestande. Under min stora sälg så ligger det i maj varje år en tjock matta av gamla fröhängen, och det ser inte speciellt kul ut
Gossen Ruda
Sälgar blir fö inte speciellt gamla, dom brukar ruttna innifrån. Särskilt såna som detta exemplar som verkar vara stubbskott från en tidigare nerkapning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon