Full version: Askskottsjuka
Solstorm
Har ni märkt av någon askskottsjuka?

http://www-skogsskada.slu.se/SkSkPub/MiPub...DiagnosisID=849

Jag har inte märkt av den men längtar efter att den ska komma hit och röja bland mina miljoner rotskott som snabbt blir stora träd.
Red Top
Jag hoppas innerligt att du skämtar.

Först kom almsjukan, sedan började våra ekar dö och nu är det askens tur. Snart har vi inte några inhemska trädarter kvar. Ingen vet varifrån alla nya sjukdomar kommer, men det kan mycket väl bero på vår skogsavverkning och inplantering av icke inhemska träd, för att få snabbväxande skog.

Här har ngr träd redan dött och flera mår dåligt.

För mig är asken ett av våra vackraste träd. Förr var det ett måste på många gårdar, i de uppländska trakter jag befinner mig, att ha en ask som vårdträd på gården.

Det blir inte sämre av att fundera över den nordiska mytologin.

Oden skapade den första människan, Ask, av trä från en ask.

I nordisk mytologi var Yggdrasil det träd som bar upp och omgav hela världen, en ask, under vilken gudarna höll ting. Nornorna skyddade trädet genom att ösa sand och vatten över dess grenar.

Själv vårdar jag ömt de frösådda plantor av ask jag hittar. Allt för att bevara detta ursvenska träd från utdöende pga en svampsjukdom, som ingen vet var den kommer ifrån.

Så var försiktig med vad du önskar dig och fortsätt att klippa ner dina rotskott.

Huggorm
Ask skjuter inga rotskott, så det är nog fröplantor du har. Och det verkar inte som askskottskjukan angriper träden förrän de är en meter eller högre, så någon lättnad kommer du nog inte att se än på många år. Inte förrän de fröproducerande träden är döda sedan flera år.

Här har inte märkts så mycket av almsjukan, men askskottsjukan är desto allvarligare. Tror knappt det finns en ask kvar som inte är angripen, här står fula, halvdöda askar överallt -cry-.gif
Snigelhatare
Ask skjuter defentivt rotskott i mängder. Om ni vill ha många askar så fäll en ask utan att ringbarka så får ni en hel askskog. Om man ska använda ecoplug så krävs det fler plug till ask än till andra träd.
Huggorm
CITAT (Snigelhatare @ 11-06-2009, 16:55) *
Ask skjuter defentivt rotskott i mängder. Om ni vill ha många askar så fäll en ask utan att ringbarka så får ni en hel askskog. Om man ska använda ecoplug så krävs det fler plug till ask än till andra träd.

Är inte det stubbskott då?
Red Top
Asken skjuter rotskott under vissa förhållanden. Den tillhör familjen Oleaceae, syrenväxter.

Jag tycker ändå att det är oerhört tråkigt att gamla svenska träd dör ut. Ekoplugg skulle det aldrig falla mig in att använda; varken på ask eller andra träd.

*Ulrica*
Vi har askskottsjuka här. Vissa av träden mer och vissa lite mindre. Med tanke på att vi har 2 ENORMA askar precis intill huset och ytterligare tre bjässar vid uppfarten så känns det lite jobbigt att ta ner dem. Vi hoppas få tag på någon golvfabrikant eller liknande som vill ha dem innan de börjar ruttna.
Azur
Enda ljuspunkten är att det verkar som om vissa askar klarar sig bättre än andra, dvs det finns gott hopp om att asken på ett par generationer kan bli resistent och komma tillbaks. Fast innan dess blir det förstås mycket elände.
Gunilla T
CITAT (Red Top @ 11-06-2009, 10:36) *
Jag hoppas innerligt att du skämtar.

Först kom almsjukan, sedan började våra ekar dö och nu är det askens tur. Snart har vi inte några inhemska trädarter kvar. Ingen vet varifrån alla nya sjukdomar kommer, men det kan mycket väl bero på vår skogsavverkning och inplantering av icke inhemska träd, för att få snabbväxande skog.

Här har ngr träd redan dött och flera mår dåligt.

För mig är asken ett av våra vackraste träd. Förr var det ett måste på många gårdar, i de uppländska trakter jag befinner mig, att ha en ask som vårdträd på gården.

Det blir inte sämre av att fundera över den nordiska mytologin.

Oden skapade den första människan, Ask, av trä från en ask.

I nordisk mytologi var Yggdrasil det träd som bar upp och omgav hela världen, en ask, under vilken gudarna höll ting. Nornorna skyddade trädet genom att ösa sand och vatten över dess grenar.

Själv vårdar jag ömt de frösådda plantor av ask jag hittar. Allt för att bevara detta ursvenska träd från utdöende pga en svampsjukdom, som ingen vet var den kommer ifrån.

Så var försiktig med vad du önskar dig och fortsätt att klippa ner dina rotskott.

Så vackert du skriver om naturen Red Top!....like it bravo.gif
Wilmer
Usch! Jag har tre stora fina vårdträd på tomten, de gör mig riktigt trygg att bo under deras grenar. Nu i vår har en av dem inte utvecklats som förra året, många grenar är ännu inte gröna.. Hoppas det itne är något värre än lite vanlig döda torra grenar crying.gif
skogstroll
jag är så glad för min ask som skuggar växthuset litegrann smile.gif Hoppas den inte blir sjuk -fear-.gif
ankiironninge
ja usch nu kommer asksjukan åxå..
3-4 almar togs ner förra året på min arbetsplats.

å nu asken...vi som har så gamla askar, ska dom klara sig...??

jobbar kyrkogård..ska ut och titta nämre....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon