Malin_MeL
Jahaja, surfade runt och råkade beställa hem en passionsfrukt som jag tänkte ha i växthuset. Så kan det gå...Men nu var det sista växten för iår!! smile.gif

hur sköter man en sån här växt? den står nu i en pyttekruka, den får nog få en större omgående, men hur stor?

Jag läste precis att den vill ha ljust men ej direkt sol?!?! då kanske inte växthuset blir så bra...jag hade tänk att låta den klätta upp i taket

är det någon som fått frukt?
Alexander-VG-zon3
det beror väldigt mycket på vilken art du har eller namnsort, hybrid. då dom alla kräver olika förhållanden. så skriv vilken du har så kan jag ge dig mer exakt info.

dom flesta trivs i fullsol efter man härdat dom för solen annars funkar öst och västläge lika bra men i total skugga vill dom inte ha även om dom klarar det.

dom flesta får frukt (har själv fått också och flera på forumet får frukt), men alla går inte äta (eller går men smakar inget vidare).
Malin_MeL
jag ska kolla upp namnet på den, tyvärr stod det inte på hemsidan där jag beställde den. Men den såldes som frukt, så jag hoppas den är god! jag köpte den från Frö med Posten.
corey
Flaxxs, vill du hjälpa mig? Jag har en passion från en frukt jag köpte i handeln. Det är den passionen som vanligtvis finns att köpa. Du vet, den där som är skrynklig och brun när den är som bäst att äta.

Den är gigantisk och vackert glänsande blad. Nu har jag för första gången kunnat övervintra den svalt och jag har med glädje hittat några blomknoppar. Men knopparna har liksom stannat i växten och verkar inte orka bli större.

Min fråga är precis som trådstartarens.... hur vill den ha det egentligen?

Tack på förhand
MariaS
Passiflora edulis, som den "äkta" passionsfrukten heter, sätter lätt och gärna knopp, men den väntar med att blomma tills det är rätt tid att blomma, vilket är när det är jämnare dygnstemperatur.

Mina passifloror får samtliga stå i vanlig Hasselfors P-jord. VArannan vattning med extra gödning. På sommaren är de naturligtvis utomhus och gottar sig i solen. På vintern står de i varmväxthuset (+4 - +10 grader) med extra belysning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon