TingeLinn
11-06-2009, 13:18
har just gjort mig medlem. Så förstår inte riktigt allt här.
Har just fått mig ett intresse. Växter och blommor. Men har inte så mkt blommor/växter.
Hur tar man sticklingar. Fick ampelliljor i födelsedagspresent men hur delar man dem?
i varje kruka finns det 5 "Plantor", tar man ngn av dem och planterar om dem eller?
GunnellF
11-06-2009, 13:29
Ampelliljan får stänglar med små skott på sen, dem kan du plantera och få nya Ampelliljor. F ö när det gäller sticklingar så tar man en bit av en stjälk med 3-4 bladpar, man skär helst under ett blad eftersom rotämnet finns där. Sen tar man bort nedersta bladen för att få en ren stjälkbit att stoppa ner i jord, gärna såjord eller torvbriketter (som jag tycker är superbra). En del krukväxter är lätta att föröka via sticklingar, andra svårare. Vissa sticklingar ska torka lite innan man sätter dem, t ex Hoya som "blöder".
Man kan ju även föröka krukväxter genom att man delar plantor.
Lars-Olof Arvids
12-06-2009, 10:35
Hej TingeLinn och välkommen till Odla!
Jag skulle kunna skicka några sticklingar av blomstervagga och röd pelargon om du är intresserad. Är det okej att betala 10 kr/st + portot för dem? Dessa sorter är lätta att föröka med sticklingar. Man bryter en topp, sätter den i vatten och väntar på att den får rötter. Då planterar man den i en kruka. Pelargonskott går även att plantera i en kruka direkt, utan rötter. Man bör dock låta snittytan torka in lite och inte plantera dem alldeles nytagna.
Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.