CITAT (marw77 @ 11-06-2009, 16:31)

Hur menar du nu. om jag klipper bort dom som jag har markerat så blir den ju inte större. klipper jag ner den till 2dm så blir det som att börja om från början igen. Vill ha den 1m-1,5m hög och jättetät. Som jag förstår det så skall man beskära alla skott så dom förgrenar sig så mycket som möjligt nu när den är liten så den blir tät. sedan om några år så få den växa till sig utan någon beskärning. Har jag missuppfattat tillvägagångssättet
Endera lämnar du kvistarna som de är eller klipper ner dem, alltså endast de långa kvistarna som du har markerat på fotot. Det kommer att växa upp fler kvistar nerifrån, men det tar ju några år innan en häck är färdig.
Norsk brudspirea är dessutom en
friväxande häck och man ska INTE klippa dem som häck!! Om du hade tänkt göra det har du köpt fel buske. Däremot kan man klippa ner hela häcken till 1-2 dm ovan marknivå ibland för att den ska bli tätare, men det är inte aktuellt för din häck just nu utan tidigast nästa vår. Däremellan klipper man ur fula och torra grenar, hela grenar alltså ner till marknivå.