marw77
Har planterat norsk spirea som en häck här hemma och jag vill ha den riktigt tät och stor och jag vill inte vänta 5 år. Nu är det ju så att den växer väldigt fort och man skall ju beskära den på hösten så det blir ca 15-20cm långa nya grenar per år. Nu undrar jag om man redan nu kan beskära dom skotten som har kommit i år. Dom är redan 40cm långa. Om den klarar av det så borde det gå fortare om man kan beskära den redan nu och en gång till i höst. Går detta eller riskerar dom att dö. Har hört att dom är riktigt seglivade.

norsk spirea

GunnellF
Norsk brudspirea klipper man endera ur eller ner! Man klipper alltså inte den som häck, då blir det bara en massa häxkvastar dvs småskott i grenspetsarna där man har klippt. Om du vill ta bort de långa kvistarna på bilden, kan du klippa av dem i botten dvs hela kvisten. Nästa vår kan du klippa ner hela häcken till 1-2 dm från marknivå.
marw77
Hur menar du nu. om jag klipper bort dom som jag har markerat så blir den ju inte större. klipper jag ner den till 2dm så blir det som att börja om från början igen. Vill ha den 1m-1,5m hög och jättetät. Som jag förstår det så skall man beskära alla skott så dom förgrenar sig så mycket som möjligt nu när den är liten så den blir tät. sedan om några år så få den växa till sig utan någon beskärning. Har jag missuppfattat tillvägagångssättet
GunnellF
CITAT (marw77 @ 11-06-2009, 16:31) *
Hur menar du nu. om jag klipper bort dom som jag har markerat så blir den ju inte större. klipper jag ner den till 2dm så blir det som att börja om från början igen. Vill ha den 1m-1,5m hög och jättetät. Som jag förstår det så skall man beskära alla skott så dom förgrenar sig så mycket som möjligt nu när den är liten så den blir tät. sedan om några år så få den växa till sig utan någon beskärning. Har jag missuppfattat tillvägagångssättet

Endera lämnar du kvistarna som de är eller klipper ner dem, alltså endast de långa kvistarna som du har markerat på fotot. Det kommer att växa upp fler kvistar nerifrån, men det tar ju några år innan en häck är färdig.

Norsk brudspirea är dessutom en friväxande häck och man ska INTE klippa dem som häck!! Om du hade tänkt göra det har du köpt fel buske. Däremot kan man klippa ner hela häcken till 1-2 dm ovan marknivå ibland för att den ska bli tätare, men det är inte aktuellt för din häck just nu utan tidigast nästa vår. Däremellan klipper man ur fula och torra grenar, hela grenar alltså ner till marknivå.
Snöflinga
Norsk spirea skall beskäras efter blomningen för den blommar på årsskotten. Alltså inte på hösten.
GunnellF
CITAT (Snöflinga @ 11-06-2009, 17:53) *
Norsk spirea skall beskäras efter blomningen för den blommar på årsskotten. Alltså inte på hösten.

Enligt beskärningsboken av Alm Veltman och Vollbrecht ska den beskäras på våren eller försommaren. Eftersom den inte ska klippas i häckform blommar den ändå eller rättare sagt klipper man inte bort några blommor.
marw77
Okej det verkar vara många bud när det gäller beskärning av växten. Som jag tolkar det så kan man klippa den när som helst, så gott som. Så jag kommer toppa den då och då under sommaren så det förgrenar sig så mycket som möjligt så får jag se hur det blir. Det viktiga är att den blir riktigt tät. Att den har många blommor nu i början struntar jag i. Dom får komma när det är stor. Skiter det sig så kan man ju alltid klippa ner den så det blir 2dm hög. Tack för alla svar. Mvh
Martin
lenaandersson
jag klipper min när jag har lust, dom är tåliga men svårt att få dom att alltid förgrena sig. men kämpa på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon