Maggan Piteå
Hur blir jag av med vildhallonen i min stora rabatt? Jag har försökt gräva och slita upp dem men de kommer hela tiden tillbaka. Måste jag göra gräsmatta där och göra en ny rabatt någon annanstans? Tacksam för råd.
GunnellF
Ja hallon är ju svårt att få bukt med så det kanske skulle löna sig att flytta rabatten. Du lär få gräva hallonskott jämt och ständigt som det är nu.
Jan Lindgren
Hej!
Pensla med glyfosat.
MVH
Jan Lindgren
GunnellF
CITAT (Jan Lindgren @ 11-06-2009, 19:27) *
Hej!
Pensla med glyfosat.
MVH
Jan Lindgren

Har du testat det på Hallon?
Gossen Ruda
CITAT (GunnellF @ 11-06-2009, 19:28) *
Har du testat det på Hallon?

Jag har gjort det. Hade en hallonbuske vid kansten av gräsmattan som egentligen inte ställde till med besvär där den stod vid en sten. Fast sen började den skicka upp mer och mer rotskott i rabatterna och i gräsmattan, upp till 2 meter bort. Då blev det Roundup på moderplantan och allt försvann.
GunnellF
CITAT (Gossen Ruda @ 11-06-2009, 20:16) *
Jag har gjort det. Hade en hallonbuske vid kansten av gräsmattan som egentligen inte ställde till med besvär där den stod vid en sten. Fast sen började den skicka upp mer och mer rotskott i rabatterna och i gräsmattan, upp till 2 meter bort. Då blev det Roundup på moderplantan och allt försvann.

Det var bra att veta tummenupp.gif Jag har själv inte provat RoundUp på hallon nämligen och tänkte att kanske det är lite väl lite bladmassa i förhållande till övrig växtlighet så att säja. Då är ju RoundUp ett alternativ till att anlägga ny rabatt.

Jag har själv tagit kål på kardborre i en rabatt, med RoundUp, men de har ju så otroligt med bladmassa så jag är egentligen inte förvånad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon