Full version: Jordgubbsplantor
Daiin
Vi har planterat två jordgubbsplantor och en liten smultronplanta i en balkonglåda, lagt ett lager gjord, ett lager kogödsel och planterat, och jord upp till bladen börjar. Plantorna står intill husväggen i soligt läge utan regn eller särskilt mycket vind.

Jag pratade med en vän från Frankrike som pratade om att ta bort nya skott? Vi förstod inte riktigt om han menade plocka bort skott eller nya blad som kommer upp, att de tydligen skulle stjäla näring från plantan. Stämmer detta och ska vi plocka bort nya blad som kommer upp? Varje planta har 4-5 relativt stora blad. En av plantorna har 5 jordgubbar på gång, och den andra har tre på gång och två blommor. Bägge plantorna har börjat få nya blad, så det är därför vi undrar.

Tacksam för lite hjälp, det här är vårt första försök med jordgubbsplantor. smile.gif
Platinum
Ni ska inte ta bort nya blad som kommer på plantan utan hålla ögona öppna efter små plantor som växer upp vid sidan om de ni planterat.

Jordgubbar och smultron skickar ut revor som det börjar växa ut nya plantor från, de små plantorna tar näring från moderplantan och revorna bör tas bort. Men inte alltid...har man gamla plantor kan det vara bra att låta några revor vara kvar så att beståndet föryngras.

Daiin
Okej, tusen tack för hjälpen! Då låter vi de nya bladen få vara kvar. Det blev lite förvirrat... smile.gif
Daiin
Hej igen! Vi fick fler jordgubbar än väntat på plantorna, tack för hjälpen!

Nu har jag en till liten fråga... Nu när det blivit kallt har ju alla löven vissnat, kan man klippa bort dem eller ska de få vara kvar?
Bassam
Hej

jag tycker att de ska kvar för att skydda rötter under vinter tid.
..H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon