Full version: Mutabilis
Thé
Jag är nyfiken på Mutabilis, är det någon som har den? Det jag undrar mest över är nog hur stor den egentligen blir? Jag har läst alla möjliga olika angivelser, från 50 cm till flera meter. Den verkar lite klen också, går det att få den att överleva utan alltför stora ansträngningar, tro?
svennis
Har nu en ny planta. Lägger inte ner någon tid på den men vore nog en bra ide.
Har sett fina. Ögondragare. Ca. 1 m,
Fotade i söndags. Blomman dra ihop sig om inte solen skiner. Lycka till o berätta.. biggrin.gif

mutabilis.JPG

Adelina
The, anledningen till att måtten är så olika är att den inte är vidare härdig; alltså, den fryser ner i vanligt svenskt klimat. Mer eller mindre.
T o m här i zon 1 kan den vara svår att få upp i höjd. Men OM den växer frostfritt i varmare klimat kan den bli hur hög som helst nästan.
Om man har den i kruka här och tar in den, eller sätter den i ett varmt läge i trädgården, så kan den gå bra.
Men ofta blir det en sån där ros som man får stå och titta ner på med kikare laugh.gif
Trots det så tycker jag den är odlingsvärd, jag tänkte placera en i mitt bästa A-läge i trädgården. Den är ju sååå fin!
Men man kanske inte skall sätta en insynsskyddhäck med den...
annika wall
Min Mutabilis blev bara 2 år. sad.gif Glömde att täcka den i tid och barfrosten ställer till det även här på Söderslätt. Men jag ska skaffa en ny för den är sååå fin. Kanske sätter jag den i en kruka den här gången för säkerhets skull.
Thé
Tack för svaren! Hmm, ja, jag är sugen... smile.gif
Dag
Jeg har hatt Mutabilis i 5-6 år i sone 4 +. Den frøs ned hvert år og ble aldri
noe mere enn 50 cm her hos meg. Dette er jo en utrolig populær og
verdsatt rose i mange land, men jeg må si personlig at jeg ikke synes
de mangefargede enkle blomstene er så vakre. Men jeg tok den for å
være en kuriositet.
Dag
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon