|
Bonitas
11-06-2009, 17:25
För 3 veckor sedan planterade vi äntligen ut våra 235 thujaplantor. Vi hyrde en minigrävare och grävde ett ca 40 cm djupt dike. Vi rensade den befintliga jorden från ogräs och la tillbaka den blandat med jord vi köpt på återvinningen (matjord med andra ord). Vi har vattnat ordentligt och det har dessutom regnat mycket under dessa 3 veckor. Vi förstår inte vad som är fel! Dom flesta plantorna mår fortfarande bra, men har sett 7-10 st som ser ut såhär... Vad har vi gjort för fel?
Hoppas någon kan svara.. känner mig lite desperat för tillfället. Vill inte att alla ska se ut såhär.. HEEELP!
[attachment=36238:thuja.JPG]
[attachment=36239:thuja2.JPG]
GunnellF
11-06-2009, 18:51
Jag tror inte att det där är så mycket att oroa sig över än så länge, om det mesta ser bra ut i övrigt. Ta bort det som är torrt bara.
Bonitas
11-06-2009, 19:29
CITAT (GunnellF @ 11-06-2009, 19:51)  Jag tror inte att det där är så mycket att oroa sig över än så länge, om det mesta ser bra ut i övrigt. Ta bort det som är torrt bara. OKej, det låter skönt. Har varit ute nu i 2 timmar och kupperat jorden så att inget vatten ska rinna undan, samt vattnat ordentligt. Dessutom ska det regna hela gelgen. HOPPAS på det bästa nu
Bonitas
11-06-2009, 19:49
CITAT (GunnellF @ 11-06-2009, 19:51)  Jag tror inte att det där är så mycket att oroa sig över än så länge, om det mesta ser bra ut i övrigt. Ta bort det som är torrt bara. Föresten, tror du att vi behöver gödsla? Får häcken för lite näring?
GunnellF
11-06-2009, 20:07
CITAT (Bonitas @ 11-06-2009, 20:49)  Föresten, tror du att vi behöver gödsla? Får häcken för lite näring? Det skadar aldrig att gödsla. Har ni gödslat alls när ni planterade?
Bonitas
11-06-2009, 20:11
CITAT (GunnellF @ 11-06-2009, 21:07)  Det skadar aldrig att gödsla. Har ni gödslat alls när ni planterade? Okej. Nej, vi gödslade inte. Blandade bara ut jorden med matjord. Vilken typ av gödsel ska vi ha? Räcker det att lägga den ovanpå eller måste allt "röras om"? Tusen tack för dina svar föresten
GunnellF
11-06-2009, 20:17
CITAT (Bonitas @ 11-06-2009, 21:11)  Okej. Nej, vi gödslade inte. Blandade bara ut jorden med matjord. Vilken typ av gödsel ska vi ha? Räcker det att lägga den ovanpå eller måste allt "röras om"? Tusen tack för dina svar föresten  Det är beroden på vilken form av gödsel ni väljer. Pelleterad gödsel ska myllas ner för att göra nån verkan. Stallgödsel kan man lägga ovanpå, men det kanske inte ser så trevligt ut. Ska ni köpa gödsel eller har ni tillgång till t ex kogödsel?
Bonitas
11-06-2009, 20:24
CITAT (GunnellF @ 11-06-2009, 21:17)  Det är beroden på vilken form av gödsel ni väljer. Pelleterad gödsel ska myllas ner för att göra nån verkan. Stallgödsel kan man lägga ovanpå, men det kanske inte ser så trevligt ut. Ska ni köpa gödsel eller har ni tillgång till t ex kogödsel? Vi ska köpa gödsel isånafall. Jag läste att man inte ska gödsla i samband med plantering, utan 2-3v efteråt, så det kanske passar perfekt nu? Men tror du att det är den bidragande orsaken till de gul-bruna thujorna? Läste också att kogödsel är mycket mildare än hönsgödsel?
GunnellF
11-06-2009, 20:28
CITAT (Bonitas @ 11-06-2009, 21:24)  Vi ska köpa gödsel isånafall. Jag läste att man inte ska gödsla i samband med plantering, utan 2-3v efteråt, så det kanske passar perfekt nu? Men tror du att det är den bidragande orsaken till de gul-bruna thujorna? Läste också att kogödsel är mycket mildare än hönsgödsel? Nej, de torra grenarna beror inte på näringsbrist, det är förmodligen nån liten torkskada trots allt vatten. Sånt som kan hända när man nyss planterat t ex om nån del av roten varit allt för torr. Hönsgödsel innehåller mer kväve än kogödsel, men prata med trädgårdsföretaget där ni ska köpa gödningen och fråga vilken som passar bäst till Thujor. Barrväxter är ju inte så näringskrävande. men jag är lite osäker på just Thujor. Det finns ju även Algomin som funkar till det mesta. Både Hönsgödsel och Algomin ska myllas ner.
Bonitas
12-06-2009, 06:20
CITAT (GunnellF @ 11-06-2009, 21:28)  Nej, de torra grenarna beror inte på näringsbrist, det är förmodligen nån liten torkskada trots allt vatten. Sånt som kan hända när man nyss planterat t ex om nån del av roten varit allt för torr.
Hönsgödsel innehåller mer kväve än kogödsel, men prata med trädgårdsföretaget där ni ska köpa gödningen och fråga vilken som passar bäst till Thujor. Barrväxter är ju inte så näringskrävande. men jag är lite osäker på just Thujor. Det finns ju även Algomin som funkar till det mesta. Både Hönsgödsel och Algomin ska myllas ner. Okej, nu ska vi bättra oss med vattningen. Minst 1 gång i veckan har vi sagt. Sen ska det regna i helgen också, så det är ju bra för plantorna iallafall  Börjar så och se hur det utvecklar sig. I eftermiddag tänkte jag gå och beskära bort det som är gul/brunt, är det rent utseendemässigt man ska göra det, eller växer det inga nya skott på dom?
GunnellF
12-06-2009, 07:56
CITAT (Bonitas @ 12-06-2009, 07:20)  Okej, nu ska vi bättra oss med vattningen. Minst 1 gång i veckan har vi sagt. Sen ska det regna i helgen också, så det är ju bra för plantorna iallafall  Börjar så och se hur det utvecklar sig. I eftermiddag tänkte jag gå och beskära bort det som är gul/brunt, är det rent utseendemässigt man ska göra det, eller växer det inga nya skott på dom? Det är alltid bra att ta bort sånt som vissnat och nej, det växer inte ut nya skott från dessa grenar. Och som sagt, gödsla också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|