Full version: Dammen på vintern
Snuttegumman
Hej,
vi har byggd en damm i sommar: 7o cm på det djupaste stället, 1,50 m bred och 5 m lång. Vattnet pumpas genom ett filter upp på ett stenparti och rinner ner via en liten bäck och slutligen ett vattenfall. Vi har inga fiskar i dammen, men två näckrosor på det djupaste stället.
Ska jag stänga av pumpen? Är rädd att filtret fryser sönder, det står ju oskyddat ovan mark.
Blir inte vattnet dåligt när man stänger av pumpen?
Vad gör jag med näckrosorna? Klippa ner dem och låta dem stå kvar?
Ska jag satsa på en "luftpump" för att hålla syrehalten och motvärka igenfrysning? Eller är en "ishätta" en lösning?
Jag är mycket tacksamt för alla vettiga råd, för jag är helt ställd. Har frågat olika "experter" och fått lika många och olika svar. Utgår jag ifrån dessa, kan jag göra vad jag vill och ändå blir allting bra. Och det kan jag inte tro...

Snälla hjälp mig någon.
Snuttegumman
kerstin z5-6
Om du inte har fisk -som behöver syre föreslår jag att du tar upp och förvarar pumpen torrt och frostfritt -Filtret har jag nedgrävt så det gör jag inget med
Fiska upp dött växtmaterial med håv innan det fryser till
Näckrosorna klarar sig bra infrusna
Killensomvillhagrönafingrar
Kerstin z 5-6: Om du vill ha tips av en mycket duktig dammkille så tycker jag att du skall gå in på zoopet.com och kolla in vad en användare som heter "Kramfors" säger, där finns även mycket annat kunnigt folk.

Kolla först i forumet om det finns svar på dina frågor
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/
Du kan klicka dig vidare till deras forum som heter dammfrågor

Trevlig helg
kerstin z5-6
hej smile.gif men du blandar nog ihop mej med Snuttegumman ??? smile.gifsmile.gif
Eller tänkte du på mina koi och min inomhusdamm ??
Ska kolla länken
Trevlig helg själv smile.gif
t955i
CITAT (kerstin z5-6 @ 17-10-2003, 12:16)
föreslår jag att du tar upp och förvarar pumpen torrt och frostfritt -

I min instruktion till pumpen står att den skall förvaras i vatten över vintern för att inte packningar etc, skulle torka ut, så jag har tagit in den och förvarar den i en hink med vatten. Vet inte om alla pumpar skall förvaras så men det kan vara värt att kolla i instruktionen.

Har luftpump och det verkar fungera bra, det var 7 minus och isen håller sig borta över bubblorna, har även en ishätta men den sätter jag ut senare.

Mvh
t955i
Snuttegumman
Tack alla snälla...

tror jag vet nu hur jag ska göra. Det får bli luftpump för att förebygga bottenfrysning. Jag kan nämligen inte ta in pumpen då anslutningskabeln är nedgrävd. Men jag är ändå rädd om näckrosorna, så de åker ner i en hink i källaren.

Hälsningar från
Snuttegumman smile.gif
Alpiner i Halmstad
t955i !
Att vinterförvara pumpen frostfritt i vatten för att motverka upptorkning av mjuka material är ett bra tips. Vi förvarar vår i en sval källare tillsammans med sommardäck och sommarlökar.

Sen förstår jag inte hur en luftpump kan förhindra bottenfrysning av en damm.
I en vattensamling stannar den naturliga cirkulationen då bottentemperaturen sjunkit ner till +4 grader. Det är tack vare att vatten har sin högsta täthet vid just denna temperatur och därför sjunker till botten.
Står luftpumpen på botten bör den medverka till att vattenvolymen cirkulerar under istäcket.
Luftpumpen bör därför medverka till att dammen bottenfryser.
Låt oss ventilera ämnet vidare.
M.v.h. Bernt
t955i
Alpiner i Halmstad.
Förvarar du sommardäcken i vatten biggrin.gif

Vet faktiskt inte om det hjälper till med bottenfrysningen, vad jag fått lära mig efter "1000 frågor" är att luftpumpslangen skall inte mynna ut på djupaste stället utan en bit ovanför botten för att inte röra upp en massa bottensediment, sen kan man ha en s:k ishätta precis ovanför. Jag har ej lagt ut någon ishätta ännu, luftpumpens bubblor har hittills hållt ett ganska stort hål i istäcket trots -3 till -7 grader varje natt nu det senaste.
Men som sagt det är ju första vintern med damm så man får väl se hur det fungerar när termometern visar -25.

Mvh
t955i

Ps/Otroligt fina foton du har i albumet "livet vid dammen"
Maggan H
En luftpump kan lika gärna stå ovanför vattenytan alltså på land, i en frigolitlåda tex och en syresten i slutet av luftslangen sprider bubblorna bra, min damm frös inte igen på ytan utan höll sig öppen under en flytande skiva av frigolit.
Lena N
CITAT (Margareta Hansson @ 25-06-2005, 16:00)
min damm frös inte igen på ytan utan höll sig öppen under en flytande skiva av frigolit.

Fryser inte frigolitskivan fast?
Maggan H
Nej, det gör den inte. Den rör sig lite grann av vattenrörelsen så i så fall får det bli rejält kallt. Bor förvisso i zon 1.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon