Full version: Veck i dammduk
gudas
På ena sidan av min damm ska jag limma dammduken mot berget vilket kommer medföra ett antal större veck i dammduken längst upp mot kanten. Vattenlinjen kommer att vara ovanför denna kant med veck och jag undrar hur man gör detta tätt mot läckage?

Ska jag skära bort vecken som går upp mot kanten och limma ihop snittet?

Mvh Stefan
MariaS
Låt vecken vara, de pressas in av vattentrycket.
gudas
Men det kommer bara vara max 20 cm vatten ovanför kanten på dammduken, räcker verkligen det för att dammduken ska pressas ihop tillräckligt för att hålla tätt?
MariaS
CITAT (gudas @ 11-06-2009, 21:34) *
Men det kommer bara vara max 20 cm vatten ovanför kanten på dammduken, räcker verkligen det för att dammduken ska pressas ihop tillräckligt för att hålla tätt?

Så länge det inte finns hål i dammduken håller den tätt. Börjar du däremot att skära och limma, är risken stor att du kommer få en ordentlig läcka istället!
kina3

Jag har fått rådet att det aldrig funkar att limma duk mot berg för att sedan låta vattenytan gå ovanför plastnivån och därmed slippa en ful kant.
Jag har själv velat göra så, men blev avrådd utav han som vi köpte dammutrustning av.
"Det blir aldrig tätt" var hans kommentar.

Nyfiken på hur det gått!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon