Full version: Söker efter ett lim
Tobb
Som ska användas på plastlock, där plastkopplingar kommer att limmas fast. Öven gummislangar kommer limmas, dessa går genom locket och därför behövs ett tåligt lim som ändock är flexibelt och som ger en gastät limning.
Kemikalietåligt är inte det viktigaste, men de bör tåla stänk av vatten.

Vad har ni för erfarenheter om lim?
MariaS
Loctite!
Platinum
Akvasriesilikon kan ju vara ett alternativ.
Tobb
CITAT (MariaS @ 11-06-2009, 22:08) *
Loctite!

Är det någon speciell Loctiteprodukt som du rekomenderar? smile.gif

CITAT (Platinum @ 11-06-2009, 22:26) *
Akvasriesilikon kan ju vara ett alternativ.

Bra tanke smile.gif Men funderar på om det kanske behövs något som håller i sakerna bättre unsure.gif Men det är ju kanske ganska starkt!
MariaS
De har i regel alltid skräddarsydda varianter. Skulle själv aldrig klara mig utan i alla fall.
Tobb
CITAT (MariaS @ 11-06-2009, 22:37) *
De har i regel alltid skräddarsydda varianter. Skulle själv aldrig klara mig utan i alla fall.

Hur vet man vad som passar till just detta? smile.gif

EDIT: Äntligen hittade jag sökfunktionen som jag letade efter på Locite, visste den fanns smile.gif
De rekomenderar cyanoakrylater... känns klent..?

EDIT2: Undrar om det går att först ta en cyanoakrylat för att sedan använda något lite mer segare över, som tex akvariesilicon...?
KURT
När det gäller gummi, så är Liquisole mycket bra, ger ett segt lim som man t o m kan bygga upp skosulor med, men att sedan få det att fästa på en fast plastyta är ju ett annat problem!

http://www.rusta.se/liquisole_spackellim_p11501029.html
Tobb
CITAT (KURT @ 12-06-2009, 06:31) *
När det gäller gummi, så är Liquisole mycket bra, ger ett segt lim som man t o m kan bygga upp skosulor med, men att sedan få det att fästa på en fast plastyta är ju ett annat problem!

http://www.rusta.se/liquisole_spackellim_p11501029.html

Verkar vara superbra lim smile.gif Synd bara att jag inte vet vad det är för slags plast -cry-.gif
Carl

Finns ett lim som heter stormsure som jag använder till att laga mina vadarbyxor med säljs i fiskebutiker!
Klura
CITAT (Tobb @ 12-06-2009, 13:23) *
Verkar vara superbra lim smile.gif Synd bara att jag inte vet vad det är för slags plast -cry-.gif

Liquisole är suveränt bra och är ett måste i husbussen.
Har använt det till massor av grejor.
Bl a så limmade jag en diskbalja som spruckit i ena hörnet i botten.
Kletade på lim på båda sidorna och det höll i 6-7 år innan det började sippra in vatten igen.
Men då kostade jag på mig att köpa en ny balja.

Använde samma lim när vår vattentoalett i bussen gick sönder.
Det sprack där slangen vid "utloppet" är fäst så jag spacklade runt hela i flera omgångar och lyckades täta.
Det innebar ju såklart att jag aldrig fick loss det där sen, men det blev en ny toalett efter 4 år.

Sen har jag använt det till att laga gympadojjor och gummistövlar och massor av annat smått o gott.

Casco Limguide
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon