Nu har gubbarna gett mig rätt många gubbar, men nu har dom börjat skicka ut revor. En del har fått blad och redan rötter..men samma reva fortsätter att växa för att ge nya blad.
Vad gör jag nu, klipper jag loss dom som har fått rötter så att dom bildar en egen ny planta, eller väntar jag lite till? Och vad händer med den gamla? dör den eller vad händer??
Jag har läst lte i trådarna, men hittar inte det rätta svaret, så jag hoppas att någon kan hjälpa mig..
Alexander-VG-zon3
11-06-2009, 22:31
det kvittar hur du gör, låter du dom vara kvar kommer dom växa som vanligt och tar du veck dom så har du nya enskilda plantor, den gamla dör inte.
Om du bara låter dem fortsätta växa där de står, kommer du att få ett oorganiserat land som till slut vimlar av plantor. Det blir svårt att rensa ogräs, gödsla och svårt att ta sig fram mellan raderna.
Om du i augusti tar de nya små plantor som står närmast moderplantan och planterar dem i prydliga rader, blir ditt jordgubbsland lätt att hålla ordning på och lätt att komma fram mellan raderna när du ska rensa ogräs och plocka jordgubbar. Det är helt enkelt lätt att sköta!
M i Mälardalen (zon 2)
12-06-2009, 17:42
Jag har en kompletterande fråga:
Jag läste i någon tråd på Odla att man kan bara ta revor från en planta en säsong. Sedan bör man inte ta nya revor från den nya plantan. Vore tacksam om någon kunde förklara varför.
Susalusa
13-06-2009, 12:32
Har också en fråga i samma ämne. Jag har smultron i en kruka. Nu är krukan full och plantan har skickat ut revor över kanten på krukan (de hänger alltså i luften). Kan jag klippa av dem och plantera på nåt sätt för att få nya plantor?
Alla nya plantor på revor är just det... nya plantor, dessa går utmärkt att plantera. Men man ska tänka på att dessa är kloner från moderplantan. Bär moderplantan på någon sjukdom, får även klonerna detta. Därför bör man inte ta kloner från samma planta i kommersiell odling.
I vanliga hobbyodlingar i trädgård har det ingen större betydelse.
Susalusa
13-06-2009, 16:01
Men revorna är liksom bara revor, alltså inte mycket till plantor på dem. Ska jag vänta tills det är mindre plantor på dem? För nu vet jag inte vad jag skulle plantera. Jag kan väl inte bara lägga revan på jorden liksom? Eller?
CITAT (Susalusa @ 13-06-2009, 17:01)

Men revorna är liksom bara revor, alltså inte mycket till plantor på dem. Ska jag vänta tills det är mindre plantor på dem? För nu vet jag inte vad jag skulle plantera. Jag kan väl inte bara lägga revan på jorden liksom? Eller?
Plantorna kommer att utvecklas allt efter som. Det är som sagt bara att antingen vänta eller lägga dem på jord.
villa-sandberg
13-06-2009, 21:48
Nu vet jag inte alldeles vad som är rätt eller fel... men tror att jag läst att revor tar energi från moderplantan? Så jag brukar klippa alla revor nu före bären och låta revorna växa till efter bärsäsong. Sen klipper jag av revan och planterar den lilla nya plantan på sensommaren för att växa till sig och utöka odlingen året därpå.
CITAT (villa-sandberg @ 13-06-2009, 22:48)

Nu vet jag inte alldeles vad som är rätt eller fel... men tror att jag läst att revor tar energi från moderplantan? Så jag brukar klippa alla revor nu före bären och låta revorna växa till efter bärsäsong. Sen klipper jag av revan och planterar den lilla nya plantan på sensommaren för att växa till sig och utöka odlingen året därpå.
Visst är det så att de nya revorna/plantorna tar näring från moderplantan. Jag gör också så att jag håller undan alla revor under säsongen och när alla bär är skördade, låter jag revorna växa till sig. I augusti brukar det vara lagom tid att sätta de nya plantorna där man vill ha dem.
Alexander-VG-zon3
14-06-2009, 11:09
mina plantor för ingen extra näring eller vatten och dom revar i mängder. moderplantan själv får MYCKET bär och egen tillväxt utan att dö. så antingen har jag tur eller så har jag näringsrikjord eller är det en myt.
plantorna kan reva och också får bär om man såfall ersätter näringen.
Plantans "instinkt" är att föröka sig. Jordgubbar gör det på två sätt. Blomma och sätta frukt, samt skicka ut revor. Man får inte mer frukt om man tar bort revorna, snarare tvärt om, eftersom man tar bort en viktig förökningsprocess. Plantan svarar då bara med att skicka ut ännu fler re vor, för att kompensera för förlusten.
Mina jordgubbar får sällan mer än en reva/planta, men mängder med bär. Gödsel får de vartannat år på våren. Moderplantorna byts vart fjärde år, samtidigt med jordförbättring.
Det finns föresten inga odlare heller som tar bort revor före skörd!
Olika sorter sätter olika mycket revor! Mina ger ca 5 - 10 nya plantor om jag inte håller efter dem. Och det hade blivit kaos i landet om alla revor hade fått "göra som de vill".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.