gurgelfranz
11-06-2009, 21:50
Jag har skaffat en jordgubbsampel som blommar och ger frukt för fulla muggar. Jag planerar att försöka driva fram fler ifrån revorna den skjuter ut. Det jag funderar på är hur jag ska placera dem i vinter när de står i kruka?
Jag är också nyfiken om man kan /hur i så fall övervintra dom ?
Ute som andra gubbar eller frostfritt med lite exrabevattning då och då ?
ingen som vet? jag är också lite intresserad
Myosotis
18-06-2009, 08:17
Jag har haft jordgubbar i en sån där lerkruka med flera hål i många år, de brukar överleva vintrarna ute i zon 3. Ibland är det någon som dör, kanske snarare av torka än av kyla. I år planterade jag nya då bara 3 levde och det är också första gången frosten sprängt av skärvor från krukan. I flera rabatter har jag jordgubbar som ogräs, de blommar men det blir inga bär. De klarar vintrarna alldeles utmärkt.
gurgelfranz
18-06-2009, 08:37
Tack för svaret!
Jag tror jag ska prova att plasta in krukorna och gräva ner några i landet när all övrig odling upphört, några får stå ute med halm över så får jag se vad som verkar fungera bäst.
Alexander-VG-zon3
18-06-2009, 08:42
jordgubbar är väldigt tåliga, dom behöver inte pysslas om nåt extra på vintern.
enklast är väl att plantera ut dom i marken (med eller utan krukan). men dom behöver inte täckas eller så dom klarar sig utan skydd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.