Full version: aloe?
daddel
Flickvännens krukväxt!
[attachment=36257:Bild042.jpg]

Jag gissade att det är en "aloe ciliaris" kan det stämma?

varför är den röd ner till och grön upp till?

den har börjat förgrena sig, kan man göra sticklingar av detta? hur?

/Daddel
Wilmer
Inget expertsvar här, men mina blir röda av solen har jag inbillat mig? Skott kan du säkert ta av den där, men jag låter någon som vet vad de talar om svara(jag hade lirkat av den och satt i jorden och hållt tummarna).
MariaS
Ej jag som skrivit här!
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 12-06-2009, 00:01) *
Att den blir röd, beror på solen. De flesta suckulenter gillar inte att stå i full sol, de blir så här då. Det är ett första skydd (och varning) innan växten börjar koka.

hur vet du detta ?

dom flesta gillar att stå i full sol och den röda färgen är ett skydd och växten dör inte av att stå i sol (ännu mindre kokar, har aldrig hört detta innan). tänk hur trädaloe har det ute i trädgårdar/naturen.

trädaloe vill ha soligt läge. och mycket fukt under tillväxten men mindre under vintern till snustorrt beroende temp.

det röda kan också vara en kombination mellan värme, torka, torrluft och sol. för att trivas i sol och värme kräver den fukt.

suckuleneter i sig är ju svårt att säga vilka som gillar sol eller ej. men dom flesta gillar nog full sol.
Erland
Jag håller med flaxss att nästen alla suckulenter vill ha full sol. De enda undantagen jag vet är Sansevieria, Gasteria och haworthia vilka växer bäst i skugga/ halvskugga
evaisa
Jag har en gasteria som i år blivit röd. Jag har haft den i flera år på samma ställe utan problem. men, i år så omplanterade jag den. Eftersom rotklumpen blit alldeles för kompakt så var jag brutal och försökte hacka sönder den. Nu har den fått en mer porös "jord" med småsten å saker i istället för den torvmassa den hade förut.

Jag tycker att det röda är riktigt fult. Hoppas verkligen att den hämtar sig.

Den har fått blomstänglar. Kan man få frukt/frön på dom?

Eva
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon