Hej!
Nu har jag ännu en fundering kring stenläggning. Då det gäller avgränsning mellan rabatt och gräs. Nu har jag bara använt spaden för att få en rak kant, det blir som ett litet dike. Tycker ändå att det är ganska lätt då man ska rensa. Men det kanske inte är så snyggt. Då man ska klippa gräset är det lite besvärligt, man måste trimma närmast rabatten.
Vad bör man tänka på om man ska lägga en rad med sten eller plattor för att det ska bli snyggt och så att gräset ej söker sig under plattorna och in i rabatten?
Övansidan på en platta eller sten, ska vara 3-5cm ovanför rotfilten på gräsmattan, för att gräset ska stanna där det är.
CITAT (MariaS @ 12-06-2009, 00:05)

Övansidan på en platta eller sten, ska vara 3-5cm ovanför rotfilten på gräsmattan, för att gräset ska stanna där det är.
Hej!
Bör man gräva bort matjorden och lägga sättsand under även när man lägger en enkel stenrad?
I vissa rabatter har jag bara använt runda stenar som prydnad som jag bara lägger på jorden närmast gräsmattan som markering. Efter ett tag får man plocka bort dem och rensa.
Du bör i alla fall gräva ur så mycke att du kan lägga fiberduk och lite sättsand under stenarna, just för att slippa ta upp stenarna och rensa och för att slippa att stenarna sjunker ner i marken, utan ligger där du lagt dem.
Jag håller just på med att lägga betongsten mellan gräs och rabatt.
I första hand för att underlätta gräsklippning då kan jag köra med
ett gräsklipparhjul på stenraden.
Jag gräver ut ca 10 cm. lägger i en tillklippt remsa geotextilduk
och fyller på med stenmjöl som jag packar ihop.
Betongstenen ca 20x10 cm lägger jag någon cm över gräsytan.
Efter några år får jag kantskära då gräset växt in över stenraden,
men det är ganska lätt att göra.
Troligen är det bättre att lägga stenen 3 cm över gräsmattan
för då kommer den väl att efter några år vara i jämnhöjd med
gräsmattan men jag tycker det ser fult ut men stenraden så högt
över gräset. Jag väljer att, när det behövs, lyfta stenen och lägga
under stenmjöl/grus.
Jag har funderat på att gräva ner "gamla" hängrännor som kant och fylla dem med grus. Skulle det fungera tror ni.
CITAT (fifi @ 14-06-2009, 11:57)

Jag har funderat på att gräva ner "gamla" hängrännor som kant och fylla dem med grus. Skulle det fungera tror ni.
Det kommer att växa i gruset. Bättre är väl att fylla den med cement.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.