Full version: datainkompetent
Kajsa i Arvika
Efter att ha besökt ett par sidor på nätet och fått meddelandet att det är dags att uppgradera mitt windows till en nyare version undrar jag nu hur man gör?! försöker läsa mig till det men blir inte mycket klokare..

finns det nån datakunnig extremt pedagogiskt lagd människa här på odla som kan guida mej?

Windows vista verkar passa min dator, kan man uppgradera det gratis eller kostar det pengar (har nu XP... tror jag... whist.gif ) utrymme finns, såpass har jag fattat.. men nu kommer kruxet.. läste att man ska göra säkerthetskopior av det man har på datorn först...? jag har inte tillgång till nån extra hårddisk.. måste man göra det...? ska det gamla windows avinstalleras först? hjälp.. hjälp.. hjälp..
Azur
1) Det finns egentligen ingen anledning att uppgradera från XP. Den kan allt Vista kan, och det finns definitivt ingen anledning att websites ska bry sig om du kör Vista eller XP.

2) Om du sitter med Windows 95, 98 eller ME, däremot, då är det nog dags att uppgradera. Prova att högerklicka på ikonen "Min Dator", och välj "Egenskaper". På första sidan som kommer upp så står det vilken version du kör.

3) Om du kör XP så är det antagligen Internet Explorer websiterna tycker du bör uppgradera, eller Java, eller Flash. Internet Explorer kan du uppdatera genom att välja "Windowsuppdatering" i Start-menyn och låta den installera alla kritiska uppdateringar - du får då också nyaste Internet Explorer. Gör inte detta om du har en piratkopierad windows, den kommer att sluta fungera.
Flash kan du uppdatera här: http://get.adobe.com/flashplayer/
och Java här: http://www.java.com/en/

4) Om du har Windows 95/98/ME så är det som sagt dags att uppgradera - de här versionerna kraschar mycket och är osäkra. Du startar datorn med XP/Vista skivan i datorn, och kan sen välja att antingen låta installationsprogrammet uppdatera windows, eller göra en "ren" installation. En "ren" installation innebär att din hårddisk raderas. Fördelen med en "ren" installation är att man slipper ifrån eventuellt skräp från gamla windows-versionen, nackdelen är att du blir av med allt data.

Vilken metod du än väljer, måste du absolut se till att säkerhetskopiera alla viktiga filer till CD, USB-minne, eller diskett; det går inte att lita på att inte nåt går snett, och då är det bra att ha en säkerhetskopia.

5) Vista kostar cirka 2000:-, XP (som alltså fortfarande är fullt gångbart) lite mindre. Du bör också vara medveten om att en ny version av Windows är precis på gång och kommer att släppas inom ett år, Windows 7.
KURT
Om du har en äldre version av Windows, så kan du vara ganska säker på att Windows Vista kommer att gå extremt långsamt på din dator, så uppdatera inte till Windows Vista!
Kajsa i Arvika
Okej, där ser man.. totalt inkompetent som sagt var... biggrin.gif

Då är det alltså explorer som ska uppgraderas... jag har ingen kopierad windows.. får prova att köra lite uppdateringar.. tackar för hjälpen.. återkommer säkert när datorn har kraschat.. yes.gif
skånepåg
Om du ska byta till vista så tänk på att du behöver minst 2 gig minne.
Jag kör piratkopierad xp sp3 och kan uppdatera windows hur lätt som helst ^^
Azur
CITAT (skånepåg @ 12-06-2009, 10:57) *
Jag kör piratkopierad xp sp3 och kan uppdatera windows hur lätt som helst ^^

Jag tror inte en användare som inte vet vilken version av Windows hon har gör klokt i att börja försöka kringgå WPA...
Kajsa i Arvika
inte helt inkompetent trots allt.. lyckades till slut ladda hem nya explorer och nu verkar det hela rulla på lite snabbare.. tackar för hjälpen! thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon