Full version: UV - strålning
Hans i Mälardalen
På den 200 min långa miljölektionen idag fick jag för en gång skull lära mig lite "nyttoroligt". Jag fick lära mig om hur växter påverkas av att ozonskiktet tunnas ut. Den ökade UV strålningen påverkar plantan genom att de:
- Fotosyntiserar sämre
- Den störs i utvecklingen vilket medför att de blir små och taniga
- Den har svårt att orientera sig till solljuset
- Är dosen hög så blir bladen även brända och får bruna fläckar
- plantor som ska ge skörd ger natuligtvis betydligt mindre skörd till storlek och antal

Man har gjort experiment som visar att växter som blir utsatta för ljus med UV strålning inte söker sig till ljuset utan reagerar som om ljuset inte fanns där.

Jag fick även veta att solrosor och gräs tillhör dom som är mest härdiga mot UV-strålning. Av det kan man dra slutsatsen att gräs kommer att ta över många ekosystem. (Det är väl bara golfarna som jublar sad.gif )

Tänk vad det fastnar mycket när ämnet är intressant biggrin.gif laugh.gif

MvH
adrian
Det var intressant att veta, jag brukar somna först under lektionerna, men du snappade nog upp det som väsentligast.. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon