stennie
12-06-2009, 10:25

Idag kom mina rosor från Hortogreen som jag beställde i Onsdags (snabba ryck)
Dom ser fina ut, även om dom är lite bleka!
Vad är bäst, sätta dom i en hink med vatten i halskugga ett par dar, eller i jord så fort som möjligt!
Dessa blev det
Katharina zeimet
Poulsens pearl
The Fairy
Bering Renaissance
Sophia Renaissance
Smarty
Great maidens blush
Ezereht
12-06-2009, 10:28
I jorden snabbt tycker jag. Gärna i hink med vatten 1h innan plantering är nog bra. Vattna sen duktigt även när dom är planterade.
Vad gick frakten på för dig? Jag har också kikat på hortogreen, dom har fina klematis. Jag är ledig nu så jag är lite köpgalen, kanske måste skärpa mig haha.
stennie
12-06-2009, 10:40
Frakten gick på 119 kr!
Jag tänkte bara att eftersom dom är så bleka är det inte risk att man bränner dom i solen? (Inte för att där är någon sol nu)!
Ezereht
12-06-2009, 11:06
Du kan ju lägga fiberduk över om det skulle bli jättesoligt.. men oddsen är låga. Tror det ska vara pissväder ett tag framöver. Tror inte dom vill stå en vecka i vattenhink.
stennie
12-06-2009, 11:08
Klart jag kan !!! Varför tänkte jag inte på det!
Blir alltid sååå nöjd med Hortogreens växter oavsett om det är rosor, klematis perenner, buskpioner.
Lycka till med dina rosor
Smarty blir ganska hög, finns i mitt album närmare 1.5 m
Katharina Zeimet det är den rabattros man får behålla, en toppenros.
strandskatan
12-06-2009, 16:54
Den enda av de rosor du köpt som jag har är Maidens blush, har tre ex som varit lite sega i starten, men de står ganska skuggigt inne i "pilevallen" på norrsidan. Doftar starkt och underbart! Hur ska du plantera rosorna , i samma rabatt eller? Avundas ditt södersluttande, vindskyddade läge, säkert kommer rosorna att trivas. Här är fritt blås från Jordberga ner till vår tomt, och ofta sveper dimman in från de fuktiga ängarna, så det är inte idealiskt rosläge precis.
stennie
14-06-2009, 20:46
Gjorde en lite snabbskiss i paint det blå är gamla rabatter och det röda nya som jag har grävt i helgen (inte riktigt färdigt än)
Hoppas det blir bra när det blir färdigt!
svennis
14-06-2009, 21:08
Great maidens blush är fin..
Klipp ner mycket...o något över som bevarar fukten.. Skugga
Christina i Taxinge~
15-06-2009, 19:54
Bara en liten passus......
När det gäller att ha rosor i vattenhink, så behöver man inte vara så ängslig att låta dem stå där för länge.
Själv hade jag ett par rabattrosor stående i hink i ~3 månder.....de blommade så fint och fortsatte med det, när jag äntligen fick ner dem i jord.
De lever & har hälsan fortfarande!
Vad man ska tänka på om man behöver ha dem länge i vattenhink (mer än några dagar) är att vattnet är rent (=klart) och rötterna fria från jord!
Ofta sätter man ju ner rosen i en hink med lerblandat vatten och blir de stående för länge i sånt ruttnar de.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.