I en annan tråd drog jag upp detta elände. Jag har nu pratat med en handläggare på Länstyrelsen och det var som jag misstänkte. Det går att få tillstånd bara om man är yrkesodlare, vi hobbyodlare skall få se våran skörd förstöras. Snudd på diskriminering, undrar vad JO eller andra kontrollmyndigheter säger?
Det framkom lite konstigheter under samtalets gång, bl.a. var ämnena så starka vilket motiverade begränsningar. Samtidigt framkom det att man ofta sprutade 5 ggr under säsongen, då kan det väl inte vara så starkt?
Så drogs givetvis Roundup fram och beklaganden framkom och att hon hävdade att villaägarna missbrukade medlet. Då frågade jag efter bevis på detta och då sa hon att medlet kunde hittas i vattendrag över hela landet. Men hon hade inga bevis för att det var just villaägare som stod för detta och faktum är att dom högsta halterna har hittats i jordbruksområden. Absolut högsta halterna vill jag minnas man hittat i dricksvattenbrunnar hos bönderna. Bönderna mår dock bra.
Då är frågan om någon har en lösning på problemet med bladmöglet? Att gå den lagliga vägen är stängd men vad finns det för andra vägar? Ett tips har jag fått men finns det mer? Visserligen är det förbjudet att använda i Sverige men det är så mycket som är förbjudet. Farligheten är säkert betydligt överdriven, jag kan nog garantera att all potatis man köper i handeln är besprutad många gånger. Finns det ekopotatis och hur gör dom odlarna i så fall?