Full version: Potatisbladmögel
Gossen Ruda
I en annan tråd drog jag upp detta elände. Jag har nu pratat med en handläggare på Länstyrelsen och det var som jag misstänkte. Det går att få tillstånd bara om man är yrkesodlare, vi hobbyodlare skall få se våran skörd förstöras. Snudd på diskriminering, undrar vad JO eller andra kontrollmyndigheter säger?

Det framkom lite konstigheter under samtalets gång, bl.a. var ämnena så starka vilket motiverade begränsningar. Samtidigt framkom det att man ofta sprutade 5 ggr under säsongen, då kan det väl inte vara så starkt?

Så drogs givetvis Roundup fram och beklaganden framkom och att hon hävdade att villaägarna missbrukade medlet. Då frågade jag efter bevis på detta och då sa hon att medlet kunde hittas i vattendrag över hela landet. Men hon hade inga bevis för att det var just villaägare som stod för detta och faktum är att dom högsta halterna har hittats i jordbruksområden. Absolut högsta halterna vill jag minnas man hittat i dricksvattenbrunnar hos bönderna. Bönderna mår dock bra.

Då är frågan om någon har en lösning på problemet med bladmöglet? Att gå den lagliga vägen är stängd men vad finns det för andra vägar? Ett tips har jag fått men finns det mer? Visserligen är det förbjudet att använda i Sverige men det är så mycket som är förbjudet. Farligheten är säkert betydligt överdriven, jag kan nog garantera att all potatis man köper i handeln är besprutad många gånger. Finns det ekopotatis och hur gör dom odlarna i så fall?
MariaS
Man väljer sorter som är resistenta mot bladmöglet....
Gossen Ruda
CITAT (MariaS @ 12-06-2009, 12:22) *
Man väljer sorter som är resistenta mot bladmöglet....

Finns det såna? Jag har för mig att resistens finns men inte till 100 %. Sen kan man fråga sig varför dom inte slagit igenom fullt ut, har dom några nackdelar?
KURT
Man måste vara ute tidigt, täcka när det är kallt, och annars se till att ha bra luftning. Helst bara odla tidiga sorter, eller annars välja sorter som passar för ekologisk odling:

http://chaos.bibul.slu.se/sll/slu/utan_ser...4/UST03-14C.PDF

För övrigt måste man ha licens även för att t ex få köpa vapen, och det tror jag inte heller att JO kan göra något åt.
Jan Lindgren
Hej!
Du får göra som de "ekologiska" odlarna. Acceptera att skörden blir dålig och att potatisen måste tas upp innan den är färdigutvecklad. Tänk på vilken dyr potatis du äter. Det finns ett skäl till att "vanligt" folk inte får använda växtskyddsmedel hur som helst. Många medel kan orsaka skador vid felaktig användning. Det krävs utbildning. Känner du inte någon som har behörighet att använda växtskyddsmedel? Annars så är det inte förbjudet att köpa preparat bara att använda det. Nackdelen är att minimängden brukar vara avsedd till flera hektar. När jag köper en burk svampmedel så räcker den hela min livslängd och troligen till barnbarnet också.

Det händer att det finns spår av glyfosat i vattendrag. Analysmetoderna är idag så bra att en droppe i en stor flod märks i analysen. Men tanke på att glyfosat är giftigt för vattenlevande organismer så har det visat sig att de små mängder som kan analyseras är helt ofarliga för de känsligaste organismer.
MVH
Jan Lindgren
GunnellF
Det är ju som så, att när det gäller hantering av bekämpningmedel klass I och II är de ofta farliga att hantera rent fysiskt. Det krävs skyddsutrustning t ex och kunskap om hur medlen verkar på olika vis. Vissa medel måste dessutom användas flera ggr under en säsong för att en del angreppet har olika utvecklingsstadier. Man måste även veta hur medlen funkar rent konkret när man använder dem och hur man ska hantera dem vid användadet. Det handlar inte om diskriminering - det handlar om att ha kunskap. Farligheten är inte överdriven eftersom fel hanterat kan bekämningmedel vara dödliga och då menar jag vid själva hanteringen när man ska använda det. Det handlar inte enbart om hur det påverkar naturen utan kan vara direkt livsfarligt vid hanteringen.

Det kanske verkar löjligt att man ska ha behörighet, men det finns anledningar. Det kan jämföras med sjukvårdspersonal som måste ha behörighet att lämna ut medicin till patienter: man måste ha kunskap om hur de verkar och ska hanteras. Den som inte har det får inte ge ut mediciner.

Det finns resistenta sorter av potatis, köp såna. Är inte det meningen med att sätta eget: att man slipper bekämpningsmedel?
Jan af Lisö
Intressant artikel på engelska:

http://www.allotment.org.uk/vegetable/pota...tato-blight.php

Har lyckats redan ut att sjudomen heter:
potato-blight eller light blight på engelska
Phytophthora infestans på latin (egentligen svampen som orsakar problemmet)

GunnellF
CITAT (Jan af Lisö @ 12-06-2009, 12:58) *
Intressant artikel på engelska:

http://www.allotment.org.uk/vegetable/pota...tato-blight.php

Har lyckats redan ut att sjudomen heter:
potato-blight eller light blight på engelska
Phytophthora infestans på latin (egentligen svampen som orsakar problemmet)

Det handlar om brunröta alltså, som orsakas av bladmögel.
GunnellF
Ett annat alternativ är växelbruk dvs man odlar inte sin potatis på samma ställe år ut och år in, vilket är en fördel även när det gäller andra angrepp t ex potatisnematoder.
KURT
CITAT (GunnellF @ 12-06-2009, 12:07) *
Ett annat alternativ är växelbruk dvs man odlar inte sin potatis på samma ställe år ut och år in, vilket är en fördel även när det gäller andra angrepp t ex potatisnematoder.

Är det en riktigt fuktig sommar så är det ändå svårt att undvika problem. Men de brukar ju inte komma förrän i slutet av Juli, men vi är ju på väg mot fuktigare och varmare somrar, så problemen kommer bara att bli värre.
Gossen Ruda
Nematoder fick jag problem med men sen övergick jag till resistenta sorter så det bekymret slipper jag. Växelbruk kanske löser vissa problem men knappast bladmögel, sporerna kan spridas långa vägar. Diskrimineringen i sammanhanget är jag som icke yrkesodlare är utestängd från att få information och tillstånd. Förmodligen är ämnena inte så trevliga men vad jag vet har ingen potatisodlare skadats så varför skulle jag skadas? Risken med att neka information är att jag och andra kanske skaffar medlen utan tillstånd och därför använder dom fel med skador som följd. Anledningen till att jag vill odla potatis är att den hemodlade oftast smakar bättre och att det är roligt att kunna gå ut och gräva upp ett stånd för användning direkt. Om den sen är besprutad eller inte det kvittar så länge det inte är farligt. I stan måste jag ändå använda snigelgift i landet för att få någon skörd alls, dvs det som klarar sig undan bladmöglet.
GunnellF
CITAT (Gossen Ruda @ 12-06-2009, 13:35) *
Nematoder fick jag problem med men sen övergick jag till resistenta sorter så det bekymret slipper jag. Växelbruk kanske löser vissa problem men knappast bladmögel, sporerna kan spridas långa vägar. Diskrimineringen i sammanhanget är jag som icke yrkesodlare är utestängd från att få information och tillstånd. Förmodligen är ämnena inte så trevliga men vad jag vet har ingen potatisodlare skadats så varför skulle jag skadas? Risken med att neka information är att jag och andra kanske skaffar medlen utan tillstånd och därför använder dom fel med skador som följd. Anledningen till att jag vill odla potatis är att den hemodlade oftast smakar bättre och att det är roligt att kunna gå ut och gräva upp ett stånd för användning direkt. Om den sen är besprutad eller inte det kvittar så länge det inte är farligt. I stan måste jag ändå använda snigelgift i landet för att få någon skörd alls, dvs det som klarar sig undan bladmöglet.

Nä bladmögel slipper man ju inte, men man kan slippa brunröta med växelbruk och/eller resistenta sorter. Bladmöglet i sig brukar ju inte ställa till så mycket skada, det är ju följderna som förstör potatisen och med växelbruk/resistenta sorter kan man undvika dem.

Förmodligen skadas inte potatisodlare just för att de har utbildning och skulle så vara att nån blir allvarligt förgiftad, lär vi inte få veta det.

Och visst, jag kan hålla med om att det borde finnas utbildning även för privat bruk för den som vill betala några tusenlappar för att få behörighet. Om folk väljer att köpa och använda kemiska bekämpningsmedel utan behörighet och tillstånd, med de risker detta medför, är ju upp till var och en. Det finns ju mycket man kan göra som inte är bra eller tillåtet, man väljer ju själv.

Personligen skulle jag odla egen potatis just för att slippa bekämpningsmedel - god potatis kan jag köpa i affärn, eftersom det oftast hänger på vilken sort jag väljer. Numera odlar jag inte potatis men har gjort det tidigare och då brukade vi slå ner blasten om det blev stort bladmögelsangrepp.
Gossen Ruda
Just i år är jag ganska lugn. Pga en värmebölja i April fick jag ner knölarna i slutet av den månaden, tidigare har det varit någon vecka in i Maj. Dessutom var dom flesta väl förgrodda och kom igång snabbt. Några ser ut att kunna blomma när som helst men alla har inte kommit så långt. Det är strax efter midsommar som riskerna ökar så jag håller tummarna. Funderar ändå på något svampmedel.
Jan af Lisö
Jag tror inte man kan jämföra krav på yrkesbönder och fritidsodlare. Jag ser den lokale bonden (eller snarare hans drängar) köra med gissningsvis fem kubikmeters behållare bakom sin traktor och spruta med säkert 25 meters stråle åt varje håll flera gånger per säsong på flera tiotals hektar åker. Men om jag har förstått debatten i denna tråd och en annan, är det helt ofarligt då husbonden har licens och har gått utbildning.

Jag använder 750 milliliter (en milliliter är en tusendels liter, en kubikmeter är tusen liter) i en sprayflaska en gång om året utan licens och sprutar på grenarna på 15 cm avstånd. Dödsfarligt för jag saknar licens, att jag följer den långa instruktionen till punkt och pricka hr ingen betydelse alls !

Nu tar den farlige massmördaren Jan af Lisö helgledighet och skall njuta att se sina kart växa på träden i stället för att ruttna på marken bland krypande larver !!!
Jan Lindgren
Hej Jan!
Du brukar veta vad du pratar om så det är nog inga problem när du sprutar. Lagstiftningen är lite konstig. Det borde finnas möjlighet för privatpersoner att gå utbildningen, gärna en speciell för småbruk, och få sitt tillstånd. Provet är så lätt så att en normalt läskunnig människa klarar det utan kurs. Däremot är jag emot att släppa ut en del av växtskyddsmedlen bland vanliga villaägare. Det förekom en hel del missbruk förr i tiden.
MVH
Jan Lindgren
Gossen Ruda
Kan meddela att jag inte fått tag på något medel men det ser bra ut ändå. Eftersom jag fick ner potatisen redan i slutet av april hann dom växa ordentligt innan bladmöglet slog till strax efter midsommar. Klarade några veckor med att klippa bort alla angripna blad men när sommarregnen kom expolderade möglet så all blasten togs bort i helgen. Det ser dock bra ut under jorden vad jag hunnit kolla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon