skogstroll
Har en ganska liten damm några kvadrat bara. Ibland blir det fruktansvärt mycket snoriga alger som lägger sig som en gröt i dammen. De är urjobbiga att ta upp.

Vet någon om ett sätt att förebygga nya alger? Något medel eller så. Jag har ännu inte fått upp så mycket växtlighet runtom dammen så den är inte särskilt skuggad alls och några träd finns inte bredvid (är på ett berg).

Finns kanske nån fisk som tycker om alger (har dock en ganska jaktbenägen katt) eller en speciell pump, syresättning eller liknande för att få alger att vantrivas? Jag har en fontän/fontänpump och en sån där flytgrej med rök och lite småplask men jag brukar stänga av det när jag inte är hemma.

help.gif
MariaS
Låter som om du fått trådalger. Det finns bra medel hos din försäljare av dammar, mot alla typer av alger.
skogstroll
tack jag ska kolla hos dem smile.gif
Monaxe
Plocka bort det mesta för hand, brukar fungera bra med en kratta el liknande som man "vevar" med i dammen. Trådalgerna fastnar och snor in sej i krattan och du kan hiva flera lass om du har tur. Häll sedan i något antialgmedel för att ta död på det som redan är i dammen. Sen får du nog dosera lite då och då förebyggande.
Jag har just stått en timme och hivat upp alger....nu har jag slängt i en flaska med alggift...
Gasolgrill
Om du har massor med växter i dammen, både flytande och bottenfasta, så tar de upp så mycket av näringen att algerna får svårare att klara sig.

Som vanligt hemma i trädgården skall man försöka minimera användandet av kemikalier så det tycker jag inte är något alternativ.

Så - mekanisk upplockning och massor med växter.
lenaandersson
varje år köper jag en fjärils hov på mataffären, den använder jag att hova runt med går ganska fort och bra.
I med mera växter och hova på. tummenupp.gif
ogräset
Hejsan

Läste att du har problem med alger i din damm. Det hade jag förra året jag provade då med att lägga ned en jutesäck med halm i, först hände ingenting sen helt plötsligt försvann algerna och vattnet blev klart. Jag har haft säcken i hela vintern vet ej om man skall ha det jag glömde helt enkelt bort den. Skall byta till ny halm nu. Du kan ju testa detta.

MVH Birgitta tummenupp.gif
4.jpg

skogstroll
tack det ska jag testa!!! smile.gif min håv börjar bågna giggle.gif
MayaLisa
CITAT (ogräset @ 18-06-2009, 09:45) *
Hejsan

Läste att du har problem med alger i din damm. Det hade jag förra året jag provade då med att lägga ned en jutesäck med halm i, först hände ingenting sen helt plötsligt försvann algerna och vattnet blev klart. Jag har haft säcken i hela vintern vet ej om man skall ha det jag glömde helt enkelt bort den. Skall byta till ny halm nu. Du kan ju testa detta.

MVH Birgitta tummenupp.gif

Spelar det nån roll vilken sorts halm man har...havre, eller vad?
ogräset
Hejsan

Vad det skall vara för sorts halm har jag ingen aning om, jag bara frågade en bonde om han hade halm sa att jag behövde en säck.

MVH Birgitta confused.gif

MariaS
Råghalm är det bästa, men det går med annan halm också.
lenaandersson
Halm i filtret! det har jag, men det är inte till räckligt tyvärr. men allt är värt att prova.
skogstroll
har inte fått tag i ngn halm men har fiskat upp en del idag. Jag köpte några lessna vattenväxter också på handelsträdgården (fast de flesta hade de lyckats döda, otroligt bra jobbat...). I alla fall undrar jag om näckrosorna jag har på något vis mår dåligt av trådalger eller om det inte påverkar dem?
MariaS
VAttenväxterna påverkas inte av algerna. Däremot försvinner algerna om det finns tillräckligt mycke växter som filtrerar vattnet från solljus.
skogstroll
jag har köpt lite mera flytväxter men i min handelsträdgård hade de lyckats döda nästan alla vattenväxter i ett växthus med sådär 60 grader varmt... fanns bara nån sån där liten standardnäckros för 200 spänn, allt annart var dött unsure.gif

varför ha vattenväxter i ett så varmt växthus undrar jag.... nåja igår var det alger igen fast jag rensat bort i helgen, de måste växa med raketfart. Undrar om man kan ha algerna till något...
Alexander-VG-zon3
växterna vi vill ha i dammen konkurrerar ut algerna av att växterna tar upp näringen ur vattnet men det vill säga att växterna mår bra och är många så att inte algerna konkurrerar ut växterna.

och alger kan ju växa på växternasblad, exempel näckrosblad och blir dom täcka är kanske inte det så bra för den även om den inte dör av det.

MariaS
CITAT (skogstroll @ 01-07-2009, 12:20) *
jag har köpt lite mera flytväxter men i min handelsträdgård hade de lyckats döda nästan alla vattenväxter i ett växthus med sådär 60 grader varmt... fanns bara nån sån där liten standardnäckros för 200 spänn, allt annart var dött unsure.gif

varför ha vattenväxter i ett så varmt växthus undrar jag.... nåja igår var det alger igen fast jag rensat bort i helgen, de måste växa med raketfart. Undrar om man kan ha algerna till något...

Algerna kommer när solen kommer åt stor yta av vattnet. REkomenderat är att 2/3 av ytan bör vara växter, men en del måste inte vara på ytan, utan man kan även ha undervattensväxter också.

VAttenpesten man köper i zoo-handeln överlever i damm upp till zon3.

Algerna du fiskar upp, kan du lägga på grönsaksodlingarna. GEr bra med näring och behåller fukten under!
Alexander-VG-zon3
förutom solen gynnas alger också av övergödda dammar.
skogstroll
ok jag ska ta och besöka zoo-affären smile.gif thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon