Full version: identifieringshjälp
Linnyk
Hej!

Jag hittade en växt vid soprummet och tog ett skott av den (classy, eller hur? blush.gif )... Men jag undrar vad det är för något...

Bilden nedan är av blad som liknar denna växts blad, alltså klubbformiga (tror jag det heter), men är alltså inte en bild av växten i fråga. (Jag tror inte att det är en växt av arten på bilden, det är någon ek som växer i nordamerika verkar det som.)

Bladen är ca 10-15 cm långa och verkar sitta ett och ett längs stammen. De är mer rundade längst ut än bladen på bilden. Hoppas ni förstår min beskrivning någorlunda och har några bra förslag på vad det kan vara för nåt!

Tack på förhand! /Linda

quercus-marilandica080420-3384sglz[1].jpg

storm
Kan du mena Fiolfikus smile.gif
Gudrun i Göteborg
Japp. Det är filofikus. Fasligt tacksam. Enkel att få skotten att växa till sig. Min är nu drygt 2 meter. tummenupp.gif

Nu tänkte jag till ... (bättre sent än aldrig) Hittade du den utanför soprummet? Står den alltså utomhus??? I så fall är det inte en fiolfikus.
Aqvakul
Min spontana gissning var också fiolfikus. En liten bild kanske...
Linnyk
Ni har så rätt, har googlat på "fiolfikus" och precis så ser bladen och växten ut! smile.gif
Jag älskar den här sidan, tänk förr i tiden när man inte hade något forum där man kunde fråga kunniga människor!

Gudrun, det var alltså en krukväxt som var slängd utanför soprummet, ingen vild växt. Den såg rätt risig ut men jag kunde såklart inte låta bli att nypa ett skott ändå.

thanks.gif för hjälpen!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon