Full version: guldregn
inger1
Hej på er och hoppas ni inte drunknar i regnet.
Har en undran. Köpte genom Tradera 07 guldregnsfrön. Tre av fyra grodde utan någon som helst förfaringssätt. Jag helt enkelt bara pulade ner fröna i en kruka.
Två behöll jag själv och satte dem på samma ställe under sommaren i fjol. Märkte att dom växte ingenting så jag tog den ena och planterade den på ett annat ställe i trädgården och just den plantan är nu ca. 60 cm hög medans den andra stackaren är på samma nivå som ifjol, ca 25 cm.
Min undran är hur gammal måste ett guldregn bli för att blomma?
Ha det bra.
lenaandersson
Hej hopp menar du gull regn eller guld regn, för gull regn kan du få vänta ett par år på, jag fick vänta ca 5 år.
HelenJ
Guldregn är det danska namnet på den växt som vi i Sverige kallar gullregn, Laburnum. De flesta buskar/träd brukar inte blomma medan de är i den juvenila fasen, dvs när de håller på att växa upp. De kan vara allt mellan 5 och 20 år (näsduksträdet) innan de börjar föröka sig. Eftersom gullregn blir ganska stora tror jag att du får vänta några år till på dina gullregnsblommor.
Aqvakul
Min erfarenhet är att det tar 5-6 år tills gullregnet börjar blomma.
Monaxe
Mina gullregnträd blommade med varsin blomstängel efter 4 år, men det gäller att tänka på var man sätter dem, det blir stora träd!
Rafael
Gullregn är riktigt bra virke, hårt och starkt. Men det tar tid...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon