M i Mälardalen (zon 2)
12-06-2009, 17:36
Vi har under några år byggt upp en ansenlig samling Rhododendron (35 st buskar i 10 olika sorter). Även om de flesta av buskarna fortfarande är små, så är blomningen nu bedårande.
Jag är rädd att få in skadedjur och sjukdomar i beståndet då vi gillar vår blivande "Rhododendronpark".
Finns det några speciella skadedjur och sjukdomar jag skall hålla utkik efter? Ange i så fall gärna symptonen och jag är främst intresserad av om det finns det några förebyggande åtgärder jag bör vidtaga!
Åsa, mälardalen zon 2
12-06-2009, 19:11
Öronvivlar : De vuxna gör konduktörsklipp i bladen och larverna tuggar i sig rötterna, inget kan göras i förebyggande syfte men man kan bekämpa larverna genom att vattna ut nematoder.
Vita flygare: Suger i sig växtsaft och lämnar klibbig honungsdagg på bladen där det växer sotdaggssvampar som gör bladen sotiga. Inte så mycket man kan göra i förebyggande syfte mer än att ge växten bra växtförhållanden och sedan kanske tvätta bort sotet från bladen.
Jan Lindgren
12-06-2009, 20:03
Hej!
Glöm inte det lilla odjuret Stephanitis rhododendri eller oberti. De gör stor skada på bladen och försvagar plantan. Får man problem med dessa odjur så måste man spruta. Pyrethrumpreparat eller bättre Provado. Sticklingar från angripna plantor rotar sig dåligt.
Ett antal svampsjukdomar angriper dessutom rhododendron. Det är inte mycket att göra åt mer än att se till att plantorna får alla näringsämnen så att de mår bra.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.