Full version: Apelsin
Casual
Nu har vi även stoppat några apelsinkärnor i kruka. unsure.gif
Någon här som vet ungefär hur lång tid det brukar ta innan de tittar upp?

Hur ska de skötas för att trivas?
Casual
Är det verkligen bara jag som stoppat ner en apelsinkärna??? Ingen som har några bra tips???
kerstin z5-6
Det tar en bra stund innan de kommer -Satte mina i blomkrukor så jag inte skulle glömma att vattna
Annars är de som Citrus i allmänhet
X traljus på vintern inte för torr miljö
Och mycke gödning på vår sommar -helst Ingrids bra tips om Hasselfors gödning
Se gamla trådar laugh.gif
Casual
Räcker det med söderfönster och såjord för kärnor?
kerstin z5-6
Ja så länge de är under jord så räcker det smile.gif
Casual
...och efter såjord och söderfönster??? Vad kräver de då???
Ingrid på Västkusten
Lampa - som vilken krukväxt som helst. Inomhussådda citruskärnor och citursfröplantor är nästan sol vilken krukväxt somhelst.

För att få blomning och frukt krävs MINST fem års bra utveckling (mkt gödning -typ hasselfors Bevattningsgödning) -> vilket ger ett STORT träd oftast. Ibland kanman få vänta upp till tjugo år för blomning.

Hälsar Ingrid
Max
Hej på er.
Jag har en konstig fråga:
Behöver kärnor och frön solljus även när dom är under jorden och inte har grott. Och sen en fråga till. spelar det någon roll när man planterar kärnor av citus?
Christer i Falköping
Nä, kärnor till citrusfrukter skall ned i jorden, så de behöver inget ljus. Men plantorna däremot behöver mycket. Citrusfrön brukar det inte vara något problem med att så när som helst.
Christer.
Max
Klarar sig ett citrusträd med att stå i ett fönster helt utan sol + ett lysrör eller liknande riktat på sig?
Max
Ingen som vet?
Ingrid på Västkusten
Köpt elelr frösått?

Hälsar Ingrid

PS Sök gärna ibland gamla inlägg med ifall det dröjer med svar och problemet är akut. Frågan har kanske varit uppe många gånger förrut också.
Max
Hur ofta behöver ni vattna era citrusar på vintern om ni har dom i ca 10 grader?
Ingrid på Västkusten
En gång i veckan cirka - tempen är ju sällan exakt tio hela tiden och hela dygnet utan kan gå upp när solen kommer fram å sjunka till fem t o m. Man kan använda fuktighetsmätare om man är osäker på om krukan behöver vatrten. Det är alltså en liten skvätt - inga dränkningar .

Hälsar ingrid
Max
okej, tack för svaren.
Jag tänkte att jag kunde ha citrusar på vårt landställe efterssom vi bor i lägenhet annars. Men vi åker inte dit så ofta på vintern, fast jag tänker prova ändå och se om dom klarar sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon