lenaandersson
12-06-2009, 18:12
Har i 15 år haft krollliljor som även börjat bli flera runt moder löken , men upp täckte att alla (ca 5 st) utom en har försvunnit i år, jag har inga sorkar här , vad kan ha hänt tror ni?
här växer dom vilt i hundratal bland gräs o nässlor, inte äter väl sorkar krolliljor? det finns nämligen gott om sork oxå!
Mitt förslag:
Liljebaggar äter gärna på krollliljor.
Jag "handplockar" baggarna varje år. En lilja som jag inte såg i gräset åt de upp fullständigt. Förmodligen är löken oskadd så den kommer nästa vår.
Alltså: Har du sett liljebaggar när krolliljorna tittade upp? De är klart röda och lätta att känna igen. (Googla på en bild!) Om du kan hitta dem bland de liljor som är kvar så ut och jaga dem!
emmas matte
15-06-2009, 08:43
om det är liljebaggar strö Myrr på liljorna upprepa efter regn... så klarar jag mina liljor.
lenaandersson
15-06-2009, 10:50
det kan inte vara lilje baggar, för jag går och tittat varje dag och hand plockar.
nej dom har inte ens kommit upp.
Du kanske ska gräva upp en lök och se hur den ser ut?
Här finns så många kunniga människor som kanske ser om det är något sjukdom el dyl.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.