lenaandersson
Kan man odla jordgubbar inne i växthus som är 11 kvm, eller blir det för varmt, jag hade tänkt i mark bädd, det skulle vara trevligt att få jord gubbar lite tidigare.
Nauti
Ja, det går finfint att odla jordgubbar i växthus. Jag tror att en stor del av jordgubbsodlingarna sker i just växthus.

Temperaturen är inte ett så stort problem bara man kan hålla luftfuktigheten uppe. Vilket inte är några problem i ett växthus. Sedan kan du väl utöver det reglera temperaturen?
Malinstr.
Finaste jordgubbarna får man vid odling utomhus. Bären blir mycket finare när insekterna får pollinera blommorna!
ABCiV
Men om man plockar revor nu och har dem i växthuset till när jorden går att bruka på tidiga våren, borde man inte få bättre skörd då än om man sätter ut revorna på sin plats under hösten?
blomkronan
Intressant fråga tummenupp.gif Jag måste prova... en planta får flytta in i växthuset redan nu... Kanske man har jordgubbar till midsommar smile.gif nästa år.
katah
Jag saknade mina tidiga jordgubbar i år !

Förra året tog har några plantor i hinkar i växthuset på hösten och de gav snällt mig jorgubbar redan i maj!
Så ljuvligt att få smaka dom primörerna!

Vi hade bara ett par plantor för att få smaka lite.

Om man sätter dom i stora krukor på hösten och låter dom vara ute och planterar dom tidigt på våren i växthuset skulle kanske vara bra, då får dom en ordenligt vintervila också. Eller spelar det någon roll?

Tänk bara att om du ta plantor från revor blir det inte så mycket jordgubbar på första året.
Om du istället kan ta någon planta som har 1-2 år på nacken får du mycket mer jordgubbar / planta.
För jag antar att du kommer att ha något annat i växthuset under sommaren än uppätna tomatplantor wink.gif
ABCiV
Jag har massor av fina plantor på friland som ger gubbar i slutet av juni. Revorna tar jag för att öka landet med fler plantor. Min idé var att jag kanske kunde tjäna en säsong genom att ha dem i växthuset hela hösten, så de fick växa till sig ordentligt innan jag planterar dem till våren. Vintervila får de ändå, eftersom jag har ett kallväxthus :-). Vet inte om jag tänker rätt, men det märker vi till våren!
katah
CITAT (ABCiV @ 27-07-2009, 11:34) *
Jag har massor av fina plantor på friland som ger gubbar i slutet av juni. Revorna tar jag för att öka landet med fler plantor. Min idé var att jag kanske kunde tjäna en säsong genom att ha dem i växthuset hela hösten, så de fick växa till sig ordentligt innan jag planterar dem till våren. Vintervila får de ändå, eftersom jag har ett kallväxthus :-). Vet inte om jag tänker rätt, men det märker vi till våren!

A-haa , tummenupp.gif flera som tänker annorlunda tankar !
Det är visst värd att testa !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon