ja som det står i rubriken, måste chili ha näring?
jag undrar för att jag har aldrig givit mina chiliplantor någon näring. de ser ut att må bra endå, men jag tänkte bara att dom kanske växer snabbare och mår bättre om dom får de?
och en fråga till när jag endå håller på att fråga, vad ska man använda för näring? (chilin är bih jolokia om de gör någon skillnad)
Åsa, mälardalen zon 2
12-06-2009, 19:14
Ja de behöver näring och odlar du i mindre kruka är det extra noga med regelbunden näringsvattning, vilken gödning är inte så noga men det kan vara bra om du varvar en 2-3st olika näringspreparat (det finns inget 100% optimalt medel). Om det är köpenäring som krukväxtnäring eller egentillverkad näring typ nässelvatten eller guldvatten spelar ingen roll.
tack för så snabbt svar!
men hur ofta ska näring ges då? vid varje vattning?
och hur mkt? står det på näringen lr?
de kanske märks att jag inte är någon van odlare pricis
Åsa, mälardalen zon 2
12-06-2009, 19:23
Det brukar stå på förpackningen. Det är dock bra att dela upp gödningen så istället för att chocka växterna med ex. en rejäl dos näring 1gång i veckan kan man dela upp den och ge flera lite svagare doser istället.
ok, tack för svaren,
så man kan alltså använda vilken växtnäring som helst typ? ingen man bör undvika?
hur vet man på ett ungefär när man behäver plantera om? jag läste i någon tråd och som jag förstod de så skulle man plantera om när rötterna tittade fram under krukan, är det korekt?
denna fråga har ju inget med rubriken att göra men jag tänkte bara fråga när jag har en chilikunnig som verkar läsa i tråden

(kanske märks att jag inte kan nått om växter)
Preussen
13-06-2009, 08:46
kul att du fått ett växtintresse och extra kul att det är chile du odlar. några frågor jag har som kan ge bättre svar är :hur stor kruka har du nu? hur hög är plantan? vilken sort? har du bild vore det bra
bäst tillväxt på plantan får du om du inte har för stor kruka utan en bättre anpassad. vid slutplantering brukar jag odla i 3-10 liters krukor/spannar.
tjenare
det är bih jolokia och plantorna är ca 25-drygt 30 cm och krukorna är ca 10-12 cm i höjd och bredd (den på bilden är 12x12 typ och chilin är drygt 25)
[attachment=36334:20090613093.jpg]
Preussen
14-06-2009, 23:11
tjusig planta, det är bara att gratulera. den ser inte ut att lida av näringsbrist i varje fall.
som det ser ut på bilden kan du slutplantera den i en 5-10 l kruka/spann. fortsätt att odla i svarta krukor då chilen älskar varm jord. det funkar bra med billig pås-kogödsel. odlar du utomhus eller i växthus?
tack tack, det låter ju bra

inomhus

iaf för tillfället när det är så pissigt väder... :/
men annars så är det utomhus eftersom jag inte har något växthus (några grannar har växthus som jag tänkte att jag kanske borde tigga åt mig lite plats i

)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.