Full version: Samla violfrön
Micke
Har i år drabbats av en violvurm och har violer som ännu blommar för fullt. Vurmen håller i sig och jag vill gärna hinna samla in mer frön från dem innan jag täcker över dem med granris (de har lovat mycket kallt till veckoslutet, börjar alltså bli dags). Plantorna har massor med fröhus som ännu inte öppnat sig, undrar bara om man kan ta tillvara fröna i dem trots det? Någon som vet?

Micke
Ti bee
Beror nog lite på hur mogna kapslarna är. Är de fortfarande gröna eller har de börjat bli gulbruna och stela? Jag skulle provöppna några för att se "fröstatusen" inuti och sedan bedöma om fröna har nått grobarhet. Om frökapslarna är gröna och fröna fortfarande vita och genomskinliga känns det tveksamt att de skulle eftermogna tillräckligt. Men om de bara ser lite ljusa ut, men hårda, så finns nog chans. Jag tror mig ha läst att violfrön är ljusa när kapseln öppnar sig och att de sedan mörknar och sprätter iväg på nolltid.
Hoppas det kan vara till hjälp? smile.gif
Micke
Låter ju logiskt och det var till stor hjälp, tack!

Micke
kerstin z5-6
Ska du så dem är många violer mörkergroende ..men det visste du kanske redan ? smile.gif smile.gif smile.gif
Micke
Japp, men tack för tipset i alla fall. rolleyes.gif

Micke
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon