Zanja
Hej!
Jag behöver verkligen hjälp!
På landet har vi en hög frodig syrénhäck som omger vår altan, den är säkert 2m från marknivå och minst lika bred. Den är vår stolthet och insynsskydd *ler* Men i år har ca 2 m i ena ändan bara gått och dött ser det ut som? Det kom några få glesa blad som sen ganska snabbt krullade ihop sig blev bruna och föll av. Detta hände direkt när vår syrén började få blad och har inte förändrats något sedan dess. Vad kan jag göra?
Att tillägga så vet jag att det i början av våren gjordes något dumt (kanske?) När vi öppnade upp stugan för säsongen så tömde vi utan att tänka oss för ut vätskan från ett gäng torrbollar just där som det nu är dött. Läste visserligen noggrant innan att vätskan var giftfri och kunde hällas ut i avloppet!!??
Tänkte då att det skulle göra någon skada på våra buskar.
Vätskan består av natriumklorid, ja vägsalt helt enkelt.
Kan det vara detta som orsakat det eller låter det mer som en sjukdom?

Hjälp och råd mottages tacksamt..

//Zanja
Åsa, mälardalen zon 2
Salt tar död på växtlighet och tyvärr så försvinner det ju inte så lätt ur marken så det kan vara svårt att få något annat att växa där eftersom de flesta växter inte alls klarar hög salthalt i marken. Möjligtvis kan saltbuske eller andra växter som växer nära salta hav fungera.

Det är mycket vanligt att häckar skadas eller dör av saltning av vägar ifall häcken står nära vägen, så salt är inte ofarligt för växter.
Zanja
Tack för svaret Åsa rolleyes.gif , hade nästan det på känn tyvärr...
Bifogar här bild på eländet
Så vad tror ni är sjukdom uteslutet?

Alla synpunkter är välkommna
//Zanja
Katarina H
Det ser ut som om saltet har tagit på växten, tror jag med. Är det avgränsat till en buske eller flera? Kanske att du kan ta och vattna ur marken, vet ej, men kanske värt ett försök? Det är så tråkigt när växter dör. Hoppas att den tar sig. Lycka till!
Zanja
Hej Katarina
Det är skarpt begränsat till en del av häcken, se bild 2
Vattna ur?...Hur gör man det? Kan det vara så enkelt att jag bara vattnar jorden gööör mycket *ler*
Jag tänkte sen testa att klippa ner den en hel del, krafsa bort så mycket det går av den "salta" jorden och sen lägga på ny fräsch matjord. Hur låter det?
Alexander-VG-zon3
klipp inte ner den, ibland blir bara bladen brända av saltet sedan kommer nytt. att vattna och lägga på ny jord kanske gör det bättre men det tar nog inte veck allt salt. sedan är växter olika tåliga mot salt och olika tåliga vid olika tider på året. saltstänk tål många växter utan att dö av det. en saltmättad jord är dock värre.

men jag har sett enar, vresrosor, kaprifol m.f som under en kraftig storm vid kusten fullkomligt blev dränkta av havsvatten och igenom blåsta med salt. men dom återhämtade sig med nya blad och skott.
Källtorpet L&T
CITAT (flaxss @ 13-06-2009, 23:13) *
men jag har sett enar, vresrosor, kaprifol m.f som under en kraftig storm vid kusten fullkomligt blev dränkta av havsvatten och igenom blåsta med salt. men dom återhämtade sig med nya blad och skott.

då handlar det väl inte om så starka koncentrationer av salt, väl??

hur ser marken ut omkring buskarna som har "dött"??
lutar det mot dom friska buskarna??
vad är det för jordart??

det går ju att "spola ur" saltet genom att vattna rikligt, då lakas saltet ur och koncentrationen minskar..
risken finns ju tråkigt nog att om man tokvattnar så kan man sprida saltförekomsten till dom friska buskarna och på så vis avliva dom oxå..
men, har du lättare jord, sandjord eller mo, och då menar jag om man kommer ner en bit i marken, 15 cm och djupare, så kan man laka ur jorden..
Alexander-VG-zon3
CITAT (Källtorpet L&T @ 13-06-2009, 23:34) *
då handlar det väl inte om så starka koncentrationer av salt, väl??

inte vet jag, men dom blev översköljda av havsvatten (stora vågor) och stod med havsvatten runt rötterna och en bit upp på stammarna under hela tiden. bladen/barren blev bruna men det återhämtade sig. fönstren på hus, bilar mot land hade saltlager på sig en bra bit ifrån växterna.

jag hade väntat och inte klippt har man tur kommer där nya blad. och sedan kan man ju byta lite av jorden och vattna. det är ju inte säkert att dom är döda bara för att bladen är bruna. bruna blad är ju ändå rätt så vanligt på buskar och träd utmed kusterna om det blåser från fel håll även om det inte är så höga salthalter i vindarna.
Aqvakul
Jag hade försökt avlägsna så mycket som möjligt av det översta jordlagret. Om det sen är möjligt att vattna så att inte resten av häcken berörs, så hade jag vattnat intensivt. Sen hade jag fyllt på med ny jord. Jag hade avvaktat med att klippa ner häcken till vårvintern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon