Calle Zon1
Hej, köpte och planterade i våras 2 spaljerade äppelträd (Alice och Ingrid-Marie). De var förberedda med nedbindning av grenarna etc. Först senare har jag läst på om fruktträd och blev därför förvånad när jag råkade se att de nyplanterade träden sitter på grundstam A2. Överallt läser jag att man för spaljering bör använda mer svagväxande grundstammar.

Vad innebär det att mina grundstammar är för starkväxande? Kommer det bli mycket svårt att hålla formen på träden? Jag hade tänkt mig palmetter med vågräta grenar. Höjd ca 2 m och bredd 2,4m. Behöver jag gräva upp och plantera nytt eller? Har lagt ner mycket jobb på att snickra spaljéerna och sköta om träden så nu känner jag mig ledsen -cry-.gif och lite lurad slap.gif eftersom det verkar allmänt vedertaget att man ska använda svagväxande grundstammar.

Jan Lindgren
Hej!
Äppelträd är snälla så det går bra. Jag är inte säker på att det varit särskilt lyckat med vågräta grenar på ett B9 träd. Det krävs ganska mycket växtkraft för att det ska växa vågrätt. Misslyckas någon gren så är det lättare att dra fram en ny med A2.
MVH
Jan Lindgren
eugenia
En plantskoleägare jag frågade om precis detta svarade så här: Man okulerar stora mängder A2-träd och de som växer starkt (de flesta) blir uppstammade till kronträd. Men vissa exemplar orkar inte riktigt ikapp de andra. De har liksom inte samma växtkraft. Dessa träd kan göras spaljeträd av. Om detta är riktigt, och det är det säkert, så behöver du alltså inte vara orolig för att de ska bli för stora. Man har i alla tider har gjort spaljeträd på starkväxande underlag, t om på fröstam. De ska ju trots allt tåla en hel del beskärning. Vilken växtzon man bor i har också viss betydelse.
Calle Zon1
Tackar ödmjukast för de svaren! De var glädjande att läsa!
Jan af Lisö
Det är en annan fördel med A2, deras livslängd är ca 40 - 60 (?) år, medan svagväxande grundstammar lever ca 20 år.

Måste tyvärr påpeka att de sorter du valde är sjukdomsbenägna, Ingrid-Marie kan lätt att drabbas av fruktträdskräfta, medan Alice drar på sig alla tänkbara sjukdomar. Inget störe problem för yrkesodlare som har tillgång till alla tänkbara bekämpningsmedel, men kan vara lite kärvt i egen trädgård.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon