Calle Zon1
Hej, Jag har ett inglasat uterum i söderläge som givetvis kan bli väldigt varmt om dagarna redan i februari/mars om solen står på. Alldeles utanför växer en vinranka (sukribe). Nu funderar jag på vad som skulle hända om jag leder in delar av rankan i uterummet. Kommer den vakna för tidigt och torka av tjälen? Isåfall är det bara de delar som växer inne som kommer vakna upp för tidigt eller kommer hela rankan reagera på värmen inne i uterummet?

Hoppas att jag inte uttrycker mig oklart, enkelt uttryckt undrar jag helt enkelt om/var växter (vinrankor) har sin "termostat" smile.gif
blomkronan
Jag tycker du ska iallafall försöka... g.gif Men av mina erfarenheter så vill inte rankan växa under tak!!!
Jag har min ranka växer i skyddat läge på söder sidan, och jag har ett plasttak över uteplatsen bredvid rankan, jag har under många år försökt få rankan att växa under taket så jag skulle få klasar med frukt att hänga ner över bordet. Men på dom rankrorna som jag lett under taket har det inte kommit några klasar... sad.gif och rankorna har vänt sig "uppåt" och nästan velat ta sig igenom taket!!! Året efter... har dom rankor som tagit sig under taket, dött!

Men prova... det kanske går bättre för dig smile.gif som har inglasat. I växthus ska dom ju trivas confused.gif
uno
CITAT (blomkronan @ 13-06-2009, 00:54) *
Jag tycker du ska iallafall försöka... g.gif Men av mina erfarenheter så vill inte rankan växa under tak!!!
Jag har min ranka växer i skyddat läge på söder sidan, och jag har ett plasttak över uteplatsen bredvid rankan, jag har under många år försökt få rankan att växa under taket så jag skulle få klasar med frukt att hänga ner över bordet. Men på dom rankrorna som jag lett under taket har det inte kommit några klasar... sad.gif och rankorna har vänt sig "uppåt" och nästan velat ta sig igenom taket!!! Året efter... har dom rankor som tagit sig under taket, dött!

Men prova... det kanske går bättre för dig smile.gif som har inglasat. I växthus ska dom ju trivas confused.gif

Jan Lindgren
Hej!
Det är ett klassiskt sätt att odla druvor så det går säkert bra. Täck jorden runt druvan så blir det inte så mycket tjäle.
MVH
Jan Lindgren
Calle Zon1
Tack för svaren! Jorden där plantan står är ju nära husgrunden inne i en vinkel som vetter åt söder så där blir nog ändå inte så illa med tjälen, ska tänka på att täcka också så blir det ju optimalt. Kommer dock få vänta ett par säsonger eftersom jag också tänkte leda in den i takhöjd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon