|
svennis
13-06-2009, 07:30
Nu har det regnat en hel 'rullebör' o de fortsätter....
Red Top
13-06-2009, 07:52
Har du skottkärran som regnmätare?
svennis
13-06-2009, 07:56
Ja!! Träningssak... syns så bra där.
Erika i Sandviken
13-06-2009, 08:05
Jaaa va skulle sägas om lite värme och sol nu,så mina "kinkputtar" som står och stampar på 1dm över jordytan behagar växa för att över huvudtaget klara kommande vinter.
Jag är så less nu,ändå funderar jag starkt på om man inte skulle kunna fördriva en sådan här duggig dag på någon trevlig platskola,kanske Åsby eller..
svennis
13-06-2009, 08:35
Bra ide! Lättar upp humöret... Vilka rosor tittar du nu efter.?
Erika i Sandviken
13-06-2009, 14:46
Hem kommen från Söderfors med....
*Leander (riktigt fint ex) *Waterloo Myskhybrid *Rosanna (kordesklättrare)men jag tror nog den hålls som buskros här. *Sweet Cover *John Davis *Smarty
Känner mig rätt nöjd faktiskt,även om jag längtar till Löta...
svennis
13-06-2009, 15:12
Bra jobbat! Du kan vara nöjd.. Waterloo Myskhybrid har jag haft o står vill ha listan. Nu har det slutat regna. Tid o tömma regn mätaren.. rullebör.JPG
Du utnyttja din rullebör på ett effekttivt sätt så ska det vara.Här var bra jobba-i trädgården-väder tills nu,det regnar igen.Jaja jag var lagom smutsig för att går in och byter kläder,fick en hel del gjort.
Ezereht
13-06-2009, 16:02
Jag har ingen skottkärra *pout. Slösade med en regnmätare faktiskt i dag 19:- tycker dom är söta i trädgården. Men jag minns när jag bodde hemma och skottkärran blev full med vatten, vad roligt det vara att tömma den Vad menas med (rulle)Bör ? tunna?
Chamomille
13-06-2009, 19:18
CITAT (Ezereht @ 13-06-2009, 17:02)  Vad menas med (rulle)Bör ? tunna? Misstänker att det är en skottkärra som menas  Fast det var kanske inte det du frågade riktigt...
CITAT (susehn @ 13-06-2009, 17:38)  Jisses va trött man är på regnet. 55 mm på 48 timmar. Om man åtminstone fått det uppdelat på två ggr med en veckas mellanrum... Rullebör är skottkärra på skånska
Ezereht
13-06-2009, 20:47
jo förstod det menades skottkärra men undrade vad själva bör betyder. Rulle får man väl anta betyder rullande. Men bör? Är väl någo dialektalt som päron =poatis, och pannkakor = plättar.
Lite OT: Ordet Rullebör kommer av den från tiden för franska revolutionen framtagna uppfinningen enhjuliga handdrivna kärran, varmed de blåblodigas avhuggna huvuden forslades från avrättningsplatsen vid Marsfältet via Rue Le Boeur, dvs Bondevägen, till begravningsplatsen (där hundarna fick sig ett skrovmål).
Lilla Sibirien
13-06-2009, 21:23
Jag vill hellre ha lite regn än lite rullebör, om det innbär avhuggna huvud.
Ezereht: Du får införskaffa SAOL 1 så du kan slå upp slika skånska ord. /S 1. Skånska Akademins OrdLista
Ojsan, var det en sån invecklad förklarning på rullebören? Jag visste nog att det var skottkärra som avsågs, men eftersom den används VÄLDIGT flitigt här i bevattningssyfte, så tänkte jag bara att det betyder väl "rulla bör den, annars dör dom (rosorna alltså....) åsså var det nån historiagrej bakom det hela. Livet är aldrig så enkelt som man inbillar sig emellanåt! Hur som helst tar jag GÄRNA emot mera vatten, kom en liten skur i natt, det är allt......
Ezereht
14-06-2009, 21:13
3mm här :/ Alltså ska jag ha tråkigt pissväder får det väl i alla fall komma vatten så man slipper gå ut och vattna sen också.
Chamomille
14-06-2009, 21:25
CITAT (Ezereht @ 14-06-2009, 22:13)  3mm här :/ Alltså ska jag ha tråkigt pissväder får det väl i alla fall komma vatten så man slipper gå ut och vattna sen också. Pissväder va ordet...  Nu regnar det tom in i växt huset. Fantastiskt.
Jag trodde att "bör" hade med "bära" att göra. Låter väldigt logiskt, tycker jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|