Full version: Regn
svennis
Nu har det regnat en hel 'rullebör' o de fortsätter.... duh.gif
Red Top
Har du skottkärran som regnmätare? flirting.gif
svennis
Ja!! Träningssak... syns så bra där. angel_not.gif
Erika i Sandviken
Jaaa va skulle sägas om lite värme och sol nu,så mina "kinkputtar" som står och stampar på 1dm över jordytan behagar växa för att över huvudtaget klara kommande vinter.

Jag är så less nu,ändå funderar jag starkt på om man inte skulle kunna fördriva en sådan här duggig dag på någon trevlig platskola,kanske Åsby eller..
svennis
Bra ide! Lättar upp humöret... smile.gif
Vilka rosor tittar du nu efter.?
Erika i Sandviken
Hem kommen från Söderfors med....

*Leander (riktigt fint ex)
*Waterloo Myskhybrid
*Rosanna (kordesklättrare)men jag tror nog den hålls som buskros här.
*Sweet Cover
*John Davis
*Smarty

Känner mig rätt nöjd faktiskt,även om jag längtar till Löta...
svennis
Bra jobbat!
Du kan vara nöjd..
Waterloo Myskhybrid har jag haft o står vill ha listan.
Nu har det slutat regna. Tid o tömma regn mätaren..

rullebör.JPG

renate
Du utnyttja din rullebör på ett effekttivt sätt så ska det vara.Här var bra jobba-i trädgården-väder tills nu,det regnar igen.Jaja jag var lagom smutsig för att går in och byter kläder,fick en hel del gjort.
Ezereht
Jag har ingen skottkärra *pout. Slösade med en regnmätare faktiskt i dag 19:- tycker dom är söta i trädgården. Men jag minns när jag bodde hemma och skottkärran blev full med vatten, vad roligt det vara att tömma den laugh.gif

Vad menas med (rulle)Bör ? tunna?
susehn
Skicka hit regnet till mej, det är FORTFARANDE hur torrt som helst, tar gärna flera rullebör.........

-fear-.gif coolgleam.gif -fear-.gif
Chamomille
CITAT (Ezereht @ 13-06-2009, 17:02) *
Vad menas med (rulle)Bör ? tunna?

Misstänker att det är en skottkärra som menas smile.gif
Fast det var kanske inte det du frågade riktigt...
embees
CITAT (susehn @ 13-06-2009, 17:38) *
Skicka hit regnet till mej, det är FORTFARANDE hur torrt som helst, tar gärna flera rullebör.........

-fear-.gif coolgleam.gif -fear-.gif

Jisses va trött man är på regnet. 55 mm på 48 timmar. Om man åtminstone fått det uppdelat på två ggr med en veckas mellanrum... angry.gif

Rullebör är skottkärra på skånska
Ezereht
jo förstod det menades skottkärra men undrade vad själva bör betyder. Rulle får man väl anta betyder rullande. Men bör? Är väl någo dialektalt som päron =poatis, och pannkakor = plättar.
pejori
Lite OT:
Ordet Rullebör kommer av den från tiden för franska revolutionen framtagna uppfinningen enhjuliga handdrivna kärran, varmed de blåblodigas avhuggna huvuden forslades från avrättningsplatsen vid Marsfältet via Rue Le Boeur, dvs Bondevägen, till begravningsplatsen (där hundarna fick sig ett skrovmål).
tummenupp.gif
Lilla Sibirien
Jag vill hellre ha lite regn än lite rullebör, om det innbär avhuggna huvud. rolleyes.gif
Stiffe
Ezereht: Du får införskaffa SAOL1 så du kan slå upp slika skånska ord. smile.gif
/S

1. Skånska Akademins OrdLista
susehn
Ojsan, var det en sån invecklad förklarning på rullebören? Jag visste nog att det var skottkärra som avsågs, men eftersom den används VÄLDIGT flitigt här i bevattningssyfte, så tänkte jag bara att det betyder väl "rulla bör den, annars dör dom (rosorna alltså....) åsså var det nån historiagrej bakom det hela. Livet är aldrig så enkelt som man inbillar sig emellanåt!
Hur som helst tar jag GÄRNA emot mera vatten, kom en liten skur i natt, det är allt...... blink.gif
Ezereht
3mm här :/ Alltså ska jag ha tråkigt pissväder får det väl i alla fall komma vatten så man slipper gå ut och vattna sen också.
Chamomille
CITAT (Ezereht @ 14-06-2009, 22:13) *
3mm här :/ Alltså ska jag ha tråkigt pissväder får det väl i alla fall komma vatten så man slipper gå ut och vattna sen också.

Pissväder va ordet... giggle.gif Nu regnar det tom in i växt huset. Fantastiskt.
Thé
Jag trodde att "bör" hade med "bära" att göra. Låter väldigt logiskt, tycker jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon