Hej, igen!
Köpte för tre veckor sedan en Novemberkaktus som var full i knoppar. Nu har väldigt många av dem fallit av, bara två har slagit ut :-(
Min syster köpte en samtidigt & hennes blommar som den ska.
Får den för lite ljus? Den är fuktig i jorden.
Har en "egen" Novemberkaktus som har massa knoppar. Den står svalt nu, ska jag flytta in den i ett varmare rum & börja vattna mer?
//JW
Kanske den lider av näringsbrist? Den ska ha regelbunden vattning, får inte torka ut. Ser plantan ut att må bra i övrigt, alltså? Är det inga knoppar kvar, alls? Ibland kan knopparna falla även då växten flyttats från sin ursprungliga plats efter att knoppar bildas. /Ann-Louise i Umeå
Hej, glömde svara angående din egna novemberkaktus. Den ska nu ha ordentlig, jämn vattning utan att vattnet blir stående. Hur svalt står den nu? Bästa blomningen får den i ett svalare rum inomhus, kanske 15 grader, i ett hyfsat soligt fönster (måste inte vara söderläge). Blomningen försämras om man har normal rumstemperatur.
/Ann-Louise i Umeå
Hejsan!
Inte alla knoppar har fallit av, kanske 1/3.

De skrumpnar som ihop. Ska jag ha näring i vattnet alla gånger jag vattnar?
I rummet där "min" kaktus står är det ca 16 - 18 grader nu. Ska den helst stå i det "bortglömda" rummet under hela blomningen?

//Jenny
Hej igen! Prova näringsvattna lite grann under hela blomningen. Jag tycker att du ska ha den i det svala rummet tillsammans med din andra under hela blomningen, för då förlängs den!
Skrumpnar ihop? Men då kanske de blommat redan? Då brukar de skrumpna ihop innan man plockar bort dem.
/Ann-Louise
Åsa, mälardalen zon 2
17-10-2003, 15:56
Växten kan också vara dåligt "avhärdad" från växthusmiljö till vanlig bostadsmiljö. En växt som är bortskämd efter att ha stått i optimal miljö kan få en chock då den hamnar i en lite mindre optimal miljö och då kan knopparna torka och trilla bort. Tycker själv detta händer ofta med köpta plantor, spar växten och ha den ute på sommaren - hösten de brukar sätta rejält med knopp och oftast så brukar de sitta kvar och inte trilla bort. Det är viktigt att novemberkaktus får en köldperiod på hösten för blomningen brukar induceras då.
Håller fullständigt med dig, Åsa!

/Ann-Louise
Kan blomningen helt utebli om den inte får stå kallt eller minskar den bara?
Hej Emser! Den uteblir inte, men den minskar. /Ann-Louise
Fnisseli
28-10-2003, 21:36
Blomning kan visst utebli och fortsätter denna behandling kan den bli mindre och mindre i växten för att sedan dö!!
Gossen Ruda
28-10-2003, 22:41
Mitt exemplar har just börjat få knoppar. Mängder. Den har överlevt min vanskötsel i nästan ett helt år. Får se om det blir nån bild så småningom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.