mariaz
Hej!
Har från att aldrig varit trädgårdintresserad blivit med växthus o lite fanatatisk:-)
Mina eget uppdrivna tomatplantor har börjat få mögel i krukorna. Vad gör jag? Går de att plantera om eller måste jag slänga alla?
Söker också efter de frigolitlådor man kunde odla på och ha vatten i så att man inte behövde vattna så ofta. Fanns förut på Willab Garden men inte längre.
Åsa, mälardalen zon 2
Nej du behöver inte slänga tomatplantorna, luckra istället ytan på jorden + låt jorden torka upp mellan vattningarna. Om tomaterna sitter i små krukor kan du plantera dem i större krukor, normalstora tomatplantor vill ha runt 15-20liter jord.

Blöt jord + fuktigt regnigt väder + stillastående luft i växthus brukar gynna svampar, de flesta är dock helt ofarliga för växter. Var snålare med vatten vid sådan väderlek, låt gärna ytan på jorden få vara torr det räcker om det fins fukt längre ner i marken/krukan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon